Kabinet overweegt uitstel zero-emissiezones: ondernemers in spanning

Kabinet overweegt uitstel zero-emissiezones: ondernemers in spanning

2024-10-17 politiek

Den Haag, donderdag, 17 oktober 2024.
Staatssecretaris Jansen heropent discussie over invoering uitstootvrije zones in steden. Coalitiepartijen uiten zorgen over impact op ondernemers. Gemeenten houden vooralsnog vast aan plannen, maar ‘noodknop’ voor uitstel blijft mogelijk. Spanning tussen economische belangen en milieudoelen groeit.

Politieke druk en verdeeldheid

In de Tweede Kamer is een felle discussie losgebarsten over de geplande invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025. Politici van de PVV, VVD en BBB pleiten voor uitstel, daarbij wijzend op de financiële druk die deze maatregel op ondernemers zal leggen. Volgens Hidde Heutink van de PVV komt de vraag ‘ga je liever vandaag of morgen failliet’ steeds dichterbij voor veel ondernemers die geen betaalbare schone voertuigen kunnen aanschaffen[1][2]. De VVD spreekt over een ‘ontheffingencircus’, waarin ondernemers worden gedwongen uitzonderingen aan te vragen om de regels te omzeilen. Aan de andere kant staan partijen zoals GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren pal achter de invoering, met het argument dat ondernemers al ruime tijd hebben gehad om zich voor te bereiden en dat het uitstellen van de zones juist degenen treft die al geïnvesteerd hebben in duurzaamheid[1][3].

Verdeeldheid binnen de coalitie

Binnen de coalitiepartijen heerst er verdeeldheid over de invoering van de uitstootvrije zones. Terwijl NSC vraagt om meer consistentie in de uitzonderingen per stad, zijn PVV, BBB en VVD allemaal voorstander van uitstel vanwege zorgen voor kleine ondernemers[2]. De staatssecretaris, Chris Jansen, heeft aangegeven dat er nog geen definitief besluit is genomen en dat de deur open blijft voor uitstel, zij het voor specifieke groepen ondernemers[4]. Dit biedt enige hoop voor degenen die vrezen voor hun economische toekomst, maar zorgt ook voor extra onzekerheid. De gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag hebben al aangegeven dat ze vasthouden aan de geplande datum en dat eventuele maatregelen pas na 1 januari in werking zullen treden[4].

Milieu versus economie

De invoering van zero-emissiezones is een belangrijke stap in het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van CO2-uitstoot in stedelijke gebieden. Echter, deze maatregel komt met een prijskaartje voor bedrijven, vooral in sectoren zoals de bouw en handel die sterk afhankelijk zijn van bedrijfsvoertuigen[5]. Slechts 2,5% van de bedrijfsvoertuigen in Nederland is momenteel elektrisch, wat betekent dat veel ondernemers aanzienlijke investeringen moeten doen om aan de nieuwe eisen te voldoen. De BPM-vrijstelling en subsidies zoals de SEBA bieden enige financiële verlichting, maar blijven ontoereikend voor velen[5]. Het kabinet staat voor de uitdaging om een balans te vinden tussen het halen van milieudoelen en het beschermen van ondernemers tegen economische schade. De spanning tussen deze belangen zorgt ervoor dat de discussie over de zero-emissiezones voorlopig nog niet voorbij is.

Bronnen


nos.nl wnl.tv zaanstad.nieuws.nl uitstootvrije zones bestelwagens financieel-management.nl