massaal verzet tegen verbreding a27: minister staat alleen in plan amelisweerd

massaal verzet tegen verbreding a27: minister staat alleen in plan amelisweerd

2024-11-23 binnenland

Utrecht, zaterdag, 23 november 2024.
Een overtuigende meerderheid van 75% van de Nederlanders wijst de geplande verbreding van de A27 bij natuurgebied Amelisweerd af. Een alternatief regionaal plan, waarbij de snelheid wordt verlaagd naar 80 km/u, maakt bomenkap overbodig. Minister Madlener houdt echter vast aan het oorspronkelijke plan, ondanks breed maatschappelijk verzet en kritiek op onjuistheden in zijn Kamerbrief.

breed maatschappelijk verzet

De weerstand tegen de verbreding van de A27 is niet alleen te vinden onder de bevolking, maar ook bij tal van milieuorganisaties en lokale overheden. De peiling, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu, laat zien dat 1253 Nederlanders zich hebben uitgesproken tegen het plan van minister Barry Madlener[1]. Deze tegenstanders zijn van mening dat het alternatieve plan van de regio Utrecht, met een maximumsnelheid van 80 km/u, een beter alternatief biedt. Het plan voorkomt dat bomen in het kwetsbare Amelisweerd moeten worden gekapt, waardoor de natuurlijke omgeving behouden blijft[2].

regionaal plan als alternatief

Het alternatieve regioplan, dat de voorkeur krijgt van zowel de bevolking als de Gedeputeerde Staten van Utrecht, scoort volgens hen beter op verschillende vlakken, waaronder veiligheid en leefbaarheid[3]. Door de bestaande infrastructuur optimaal te gebruiken en te investeren in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur, hoopt men de verkeersproblemen structureel aan te pakken zonder de natuur te schaden. Minister Madlener daarentegen blijft bij zijn standpunt dat het oorspronkelijke kabinetsplan superieur is, ondanks dat zijn brief aan de Tweede Kamer onjuistheden bevatte, zoals gemeld door de Provinciale Staten van Utrecht[4].

de toekomst van de a27

Met het komende MIRT-overleg in de Tweede Kamer staat minister Madlener voor een moeilijke beslissing. De druk om het regioplan serieus te overwegen groeit, mede door het gebrek aan draagvlak voor zijn eigen plan[5]. Het is duidelijk dat de discussie over de toekomst van de A27 niet alleen over verkeer en infrastructuur gaat, maar ook over het behoud van natuur en de stem van de bevolking. Of Madlener uiteindelijk zal zwichten voor de druk om het alternatieve plan te omarmen, hangt af van de politieke ontwikkelingen in de komende weken.

Bronnen


A27 verkeersonderzoek