NS Breidt Tweedeklas Zitplekken uit in Sprinters

NS Breidt Tweedeklas Zitplekken uit in Sprinters

2025-05-26 economie

Utrecht, maandag, 26 mei 2025.
NS gaat 190 sprinters ombouwen voor 3.580 extra tweedeklas zitplekken. De eerste klas is slechts 10% bezet. Aanpassing sluit aan op veranderend reisgedrag na de coronapandemie.

Veranderend Reizigersgedrag en Aanpassing Vervoer

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben besloten een deel van de eersteklascoupƩs in 190 sprinters om te bouwen naar tweedeklas. Hierdoor worden 3.580 extra zitplaatsen gecreƫerd [1][2][3][4]. Dit besluit komt voort uit een veranderend reisgedrag na de coronapandemie, waarbij het thuiswerken een grotere rol speelt. Forenzen en zakelijke reizigers gebruiken de trein minder vaak, waardoor de eerste klas slechts voor ongeveer 10 procent bezet is tijdens de spits [2][3].

Praktische Aanpassingen en Toekomstplannen

De sprinters, bekend om hun snel optrekken en afremmen, worden buiten de spits aangepast op het rangeerterrein [2][3]. Dit proces, dat relatief eenvoudig is, omvat het herbekleden van eersteklasstoelen en het aanpassen van stickers [2]. NS verwacht dat alle 190 sprinters tegen de zomer van 2026 zijn omgebouwd [1][3][4]. Opvallend is dat de aanpassingen inspelen op de reeds bestaande afspraken binnen de hoofdrailnetconcessie die meer aandacht vragen voor zitplaatsen in de tweedeklas [3][4].

Gevolgen voor Reizigers en Capaciteit

Met de herinrichting wordt de capaciteit van de sprinters beter benut, wat meer zitplaatsen voor tweedeklasreizigers betekent [1][5]. De NS heeft zorgen geuit voor de drukte in de eerste klas, maar verwacht voldoende stoelen over te houden voor degenen die meer comfort wensen [4]. Deze veranderingen zullen naar verwachting een verlichting bieden tijdens piekmomenten, waarbij minder reizigers hoeven te staan [2][5]. Het blijft afwachten of de intercity-reizigers even enthousiast zijn over hun goedgebruikte eersteklasvoorzieningen tijdens langere ritten [1][5].

Bronnen


NS zitplekken