Digitale noodtoestand bij NS: Reizigers in de kou

Digitale noodtoestand bij NS: Reizigers in de kou

2025-08-25 binnenland

Utrecht, maandag, 25 augustus 2025.
De Nederlandse Spoorwegen worden getroffen door een grote IT-storing die de digitale dienstverlening compleet ontwricht. Reizigers kunnen maandagochtend geen gebruik maken van de reisplanner, website en app. Honderden gebruikers melden problemen op Allestoringen.nl. Gelukkig blijven de reisinformatieborden op stations functioneel, waardoor reizigers nog steeds basisinformatie kunnen verkrijgen. De storing zorgt voor grote frustratie tijdens de ochtendspits.

Digitale noodtoestand bij NS

De Nederlandse Spoorwegen worden maandagochtend getroffen door een ernstige IT-storing die de digitale dienstverlening volledig ontwricht. Reizigers kunnen momenteel geen gebruik maken van de reisplanner, website en app van de NS [1]. Op de website Allestoringen.nl hebben honderden mensen melding gemaakt van technische problemen [2]. De storing zorgt voor grote frustratie, vooral tijdens de drukke ochtendspits wanneer veel mensen afhankelijk zijn van betrouwbare reusinformatie [3].

Gevolgen voor reizigers

Naast de onbereikbare digitale diensten werken ook de kaartautomaten niet en kunnen geen nieuwe OV-fietsen worden gehuurd [1]. Gelukkig blijven de reisinformatieborden op stations wel functioneren, waardoor reizigers nog steeds de meest essentiƫle informatie kunnen krijgen [2]. De NS onderzoekt momenteel de oorzaak van de storing en is bezig een oplossing te implementeren [3].

Alternatieve opties

Reizigers worden geadviseerd om gebruik te maken van alternatieve reisplanners zoals 9292, die momenteel wel werken [1]. Op de stations kunnen reizigers terecht bij de informatieborden voor actuele reisinformatie [2]. De verwachting is dat de storing binnen enkele uren zal worden opgelost [3].

Bronnen


NS storing reisplanner