Nederland heeft 600 miljoen euro nodig om treinen te beschermen tegen hackers en saboteurs

Nederland, maandag, 13 oktober 2025.
Het Nederlandse spoorwegnetwerk kan vandaag de dag geen cyberaanvallen of sabotage aan. Eén militaire trein legt het gewone treinverkeer drie uur plat. Hackers proberen al actief onze treinen te verstoren. Staatssecretaris Aartsen wil daarom minimaal 600 miljoen euro investeren in betere beveiliging, noodsystemen en langere sporen voor defensietransporten.
Spoor jarenlang geoptimaliseerd voor efficiency, niet voor veiligheid
Het Nederlandse spoor is decennia ingericht op stiptheid en kostenbeheersing [1][2]. Dat werkte prima tegen weersinvloeden en technische storingen, maar niet tegen kwaadwillende hackers of saboteurs. In juni werden 28 kabels doorgesneden tijdens de NAVO-top, waardoor het treinverkeer rond Schiphol en Amsterdam een hele dag stillag [4]. De MIVD waarschuwde dit jaar al voor concrete pogingen tot cybersabotage van Nederlandse vitale infrastructuur [2]. Het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving concludeert dan ook glashelder: ‘De geopolitieke context is fundamenteel veranderd’ [2]. Grote delen van het spoor liggen buiten bewoond gebied en zijn vrij toegankelijk voor personen met minder goede bedoelingen [8].
Militaire treinen leggen gewoon verkeer uren plat
Nederland moet als NAVO-lid meer militair materieel vervoeren van havens naar Oost-Europa [3]. Maar ons spoor kan dat niet aan. Eén enkele militaire trein legt het reguliere vervoer tot drie uur plat [3][8]. Bij meerdere militaire treinen per dag komt het civiele spoorvervoer ‘feitelijk tot stilstand’ [8]. Stel je voor: je wilt naar je werk, maar defensie heeft voorrang. Staatssecretaris Aartsen geeft een concreet voorbeeld: ‘Als je nu militair materieel van Vlissingen naar de Baltische staten wilt vervoeren, sta je stil bij Venlo omdat de vrachtpapieren niet op orde zijn, of het vervoer stokt omdat een bordje te dicht op het spoor staat’ [4]. Het kabinet maakt alvast 30 miljoen euro vrij voor extra middelen op goederenrangeerterrein Kijfhoek bij Rotterdam [4].
Begin 2026 informeert kabinet Tweede Kamer over voortgang
Christophe van der Maat, voorzitter van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving, waarschuwt: ‘Het is niet de vraag óf maar wannéér we te maken krijgen met sabotage aan onze vitale infrastructuur’ [3]. ProRail-CEO John Voppen noemt het rapport ‘een stevige waarschuwing’ [1]. De 600 miljoen euro moet worden besteed aan hekken, camerasystemen, anti-drone-maatregelen, noodsystemen, reserveonderdelen en langere sporen van 740 meter voor militaire treinen [1][7][8]. Staatssecretaris Aartsen onderschrijft het advies: ‘Dit kan betekenen dat reizigers soms iets langer onderweg zijn, maar in het huidige geopolitieke klimaat hebben we geen tijd te verliezen’ [3]. Begin volgend jaar wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang [1].
Bronnen
- www.prorail.nl
- tweakers.net
- www.rijksoverheid.nl
- www.nrc.nl
- fd.nl
- www.rtvutrecht.nl
- www.rtl.nl
- www.mobiliteit.nl