Europa gooit het roer om en schrapt verbrandingsmotorverbod 2035 na druk autofabrikanten

Europa gooit het roer om en schrapt verbrandingsmotorverbod 2035 na druk autofabrikanten

2025-12-16 buitenland

Straatsburg, dinsdag, 16 december 2025.
De Europese Commissie maakt vandaag een dramatische kehrtwende door het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verzwakken. Na intense lobby van Duitsland, Italië en Europese autofabrikanten mogen straks tot 10% van nieuwe auto’s nog steeds benzine of diesel gebruiken - mits ze CO2-neutrale brandstoffen tanken. Deze ommezwaai komt er omdat Europese merken zoals Volkswagen en Stellantis het zwaar hebben tegen Tesla en Chinese elektrische concurrenten. Plug-in hybrides en range extenders krijgen dus een tweede leven, terwijl critici waarschuwen dat Europa hiermee de EV-race aan China verliest.

Industrie krijgt ademruimte na maanden lobbyen

Het nieuws kwam vandaag uit Straatsburg: de Europese Commissie buigt voor de druk van de auto-industrie [1]. In plaats van een volledig verbod krijgen autofabrikanten nu ruimte om tot 10% niet-elektrische voertuigen te verkopen na 2035, mits ze CO2-neutrale biobrandstof of synthetische brandstof gebruiken [1][2]. Deze drastische koerswijziging volgt na maandenlang aandringen van Duitsland en Italië, plus lobbywerk van Europese autobouwers die worstelen met de concurrentie [1][3]. Voor gewone automobilisten betekent dit concreet dat plug-in hybrides en range extenders een tweede kans krijgen - handig als je nog niet klaar bent voor volledig elektrisch rijden. De maatregel moet nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten [3].

Chinese concurrentie dwingt Europa tot pragmatisme

De timing is veelzeggend. Ford kondigde gisteren een afschrijving van 19,5 miljard dollar aan en schrapte EV-modellen [2]. Europese merken zoals Volkswagen en Stellantis signaleerden al maanden dat de vraag naar elektrische auto’s tegenvalt [4]. Momenteel rijdt slechts iets meer dan 16% van de nieuwe Europese auto’s op batterijen [3]. Tegelijk racen Chinese fabrikanten Europa voorbij in de EV-markt, ondanks EU-tarieven op Chinese elektrische auto’s die sinds oktober 2024 gelden [2]. “Europa moet de koers vasthouden op elektrisch. Het is duidelijk dat elektrisch de toekomst is”, waarschuwt William Todts van milieugroep T&E [4]. Maar de industrie ziet het anders: “Vasthouden aan verbrandingsmotoren maakt Europese autofabrikanten niet opnieuw groot”, aldus Todts [1].

Klimaatdoelen versus economische realiteit

Deze beleidsommezwaai markeert de grootste terugtocht van de EU op milieugebied in vijf jaar [1]. Wegvervoer zorgt voor ongeveer 20% van Europa’s broeikasgasuitstoot, waarvan 61% uit auto-uitlaten komt [3]. Critici vrezen dat Europa nu definitief de EV-race verliest aan China. “Van een helder 100% emissieloos doel naar 90% lijkt klein, maar als we nu terugkrabbelen, schaden we niet alleen het klimaat. We schaden Europa’s concurrentievermogen”, aldus Polestar-CEO Michael Lohscheller [1][2]. De Commissie probeert de pijn te verzachten met extra steun: 1,5 miljard euro aan renteloze leningen voor Europese batterijproducenten en ‘superkrediet’ voor kleine elektrische auto’s onder de 4,2 meter [3]. Voor autobezitters betekent dit vooral dat de overgang naar elektrisch rijden wat meer tijd krijgt - maar de vraag blijft of dat Europa uiteindelijk helpt of hindert.

Bronnen


verbrandingsmotoren auto-industrie