Geheim onderzoek onthult: elektrische BMW veroorzaakte ramp Fremantle Highway

Geheim onderzoek onthult: elektrische BMW veroorzaakte ramp Fremantle Highway

2025-11-14 binnenland

Nederlandse kust, vrijdag, 14 november 2025.
Een brandende BMW-batterij startte de catastrofe die het vrachtschip Fremantle Highway bijna deed zinken voor de Nederlandse kust in 2023. Dit concludeert een tot nu toe geheim Panamees onderzoek - het eerste ter wereld dat een elektrische auto definitief aanwijst als oorzaak van een fatale scheepsbrand. De bemanning wist niet waar de 498 elektrische auto’s stonden tussen de 3.784 voertuigen en had geen geschikte blusmiddelen. Een brandende elektrische auto vraagt 10.000 liter water versus 4.000 liter voor gewone auto’s - genoeg om het schip te laten kapseizen. Een Indiase matroos overleed toen bemanningsleden in paniek van 30 meter hoogte in zee sprongen. Het rapport waarschuwt dat huidige vrachtschepen totaal ongeschikt zijn voor elektrische auto’s.

Vier brandalarmen wezen naar BMW op dek acht

Het Panamese onderzoek baseert zijn conclusie op vier brandalarmen op één locatie aan boord - dek 8, ruimte 4 - en getuigenverklaringen [1]. De onderzoekers stellen dat er ‘zeer sterk bewijs’ is dat de brand begon in een groep elektrische BMW’s op het achtste dek van het schip [2]. Dit zou voor het eerst zijn dat een officiële instantie een elektrisch voertuig aanwijst als directe oorzaak van een catastrofale scheepsbrand [2]. Het onderzoeksrapport werd openbaar gemaakt na herhaalde verzoeken van Dagblad van het Noorden op grond van een internationaal verdrag [1]. De ramp had volgens het rapport voorkomen kunnen worden als de elektrische auto’s geïsoleerd waren geplaatst in een beperkt gebied [3].

Bemanning in paniek door giftige rook en gebrek aan kennis

De brand groeide uit tot een ramp door meerdere tekortkomingen: de bemanning wist niet precies waar de 498 elektrische auto’s van de 3.784 geladen voertuigen stonden [1]. Ze waren ook niet getraind in het bestrijden van branden in elektrische voertuigen en het blussysteem aan boord was ongeschikt voor lithium-ionbatterijen [2]. De aanwezige schuimblussers waren nutteloos tegen batterijenbranden [1]. Communicatieproblemen tussen de brug, de Nederlandse kustwacht en het reddingscoördinatiecentrum ondermijnden het gezag van de kapitein [1]. In de wanhoop sprongen bemanningsleden van de brug in zee - één 59-jarige matroos uit India kwam daarbij om het leven [1]. Deze dood had mogelijk voorkomen kunnen worden als de brand sneller was gelokaliseerd en de evacuatie beter gecoördineerd [2].

Huidige schepen totaal ongeschikt voor elektrische auto’s

Panama waarschuwt dat bestaande schepen grotendeels ontworpen zijn voor voertuigen met verbrandingsmotoren en niet aangepast voor elektrische voertuigen [1]. Laadkleppen en laadvloeren kunnen batterijen beschadigen, zwaardere elektrische voertuigen worden vaak bovenin geladen en vergroten het risico op instabiliteit [1]. De onderzoekers pleiten voor een aparte IMO-code voor het vervoer van elektrische voertuigen, met eisen voor detectiesystemen en aangepaste laadzones [2]. Ook moet overwogen worden om zwaardere voertuigen niet meer op hogere dekken te plaatsen vanwege instabiliteitsrisico’s [2]. Het rapport roept op tot aanpassingen in scheepsontwerp, afzonderlijke stowagegebieden voor elektrische voertuigen, verbeterde bluscapaciteit en bemanningstraining [1]. De bevindingen zetten druk op reders, havenautoriteiten en internationale instanties om snel maatregelen te nemen [1].

Bronnen


elektrische auto Fremantle Highway