Opkomst van Cyberdreiging in de Transportsector: Bent u Klaar voor de Uitdaging?

Opkomst van Cyberdreiging in de Transportsector: Bent u Klaar voor de Uitdaging?

2025-04-17 economie

Nederland, donderdag, 17 april 2025.
Cybercriminaliteit vormt een groeiend risico voor transportbedrijven. Hoewel driekwart van de ondernemers de dreiging erkent, is 48% niet voorbereid op aanvallen. Het belang van goede beveiliging en bewustwording groeit.

Cyberdreigingen Zetten Transportsector Onder Druk

Uit recent onderzoek van TVM blijkt dat 74% van de ondernemers binnen de transportsector cybercriminaliteit als een reëel bedrijfsrisico ziet. Toch is slechts 48% van de transportbedrijven voldoende voorbereid op een aanval [1][2]. Het besef dat cybersecurity noodzakelijk is, groeit, maar de implementatie laat te wensen over. Phishing, ransomware en malware worden als de grootste dreigingen geïdentificeerd, wat duidt op een aanzienlijk risico voor de sector [3].

NIS2-Richtlijnen: Een Stok Achter de Deur

De nieuwe Europese NIS2-richtlijnen moeten bedrijven in de transportsector beter voorbereiden. Ondanks dat 35% van de bedrijven niet bekend is met deze richtlijnen, heeft 70% van de geïnformeerde bedrijven stappen ondernomen om eraan te voldoen [4]. Dit illustreert de noodzaak van wetgeving als stimulans om de digitale weerbaarheid te verbeteren. Hoewel de cybersecurity-inspanningen toenemen, lijkt er ruimte voor verdere scholing en bewustwording binnen de sector [1][2][4].

Waarom Investeren in Cyberweerbaarheid Prioriteit Heeft

De gevolgen van cyberaanvallen kunnen verwoestend zijn, met stilgelegde processen en aanzienlijke financiële verliezen tot gevolg [1]. TVM benadrukt dat bedrijven bereid zijn te investeren in digitale beveiliging, maar dat kennis en middelen vaak ontbreken [5]. Volgens Ard Persoon van Staalduinen Logistics is bewustwording cruciaal, omdat hackers steeds gehaaider worden. Hoewel het onmogelijk is om voor 100% bescherming te zorgen, kan de impact van aanvallen wel degelijk worden beperkt [3][5].

Bronnen


cybercriminaliteit transportsector