U krijgt voortaan geld om uw stroomverbruik tijdens de drukke spitsuren te pauzeren.
Utrecht, zaterdag, 27 juni 2026.
Netbeheerders betalen huishoudens in vier provincies om apparaten zoals laadpalen tijdens piekuren uit te zetten. Dit levert u honderden euro’s op en voorkomt een overbelast stroomnet.
Geld verdienen door uw stroomslurpers even uit te zetten
In de provincies Noord-Brabant, Utrecht, Gelderland en delen van de Flevopolder slibben de stroomnetten langzaam dicht [1][4]. Netbeheerders Enexis, Liander en Stedin sloegen daarom gisteren, vrijdag 26 juni 2026, de handen ineen met grote energieleveranciers zoals Eneco, Essent en Vattenfall [1][4]. De oplossing is even simpel als lucratief: consumenten krijgen voortaan een financiële vergoeding als zij het elektriciteitsnet tijdens piekuren ontlasten [1][4]. Concreet betekent dit dat uw laadpaal, thuisbatterij of warmtepomp op afstand tijdelijk een versnelling lager wordt gezet wanneer de vraag naar stroom in uw wijk explodeert [1][4][5]. Volgens Essent en Vattenfall kan dit slimme samenspel u zomaar enkele honderden euro’s per jaar opleveren, zonder dat u in de kou zit [5].
Waarom de stroomspits zo urgent is
Waarom is deze ingreep zo hard nodig? De druk op ons elektriciteitsnet piekt vooral in de wintermaanden tussen 16:00 en 21:00 uur [1][4]. Op dat moment kookt heel Nederland elektrisch, springen de warmtepompen aan en pluggen we massaal onze auto’s in het stopcontact [1]. In Utrecht is de situatie inmiddels zo nijpend dat nieuwe grootverbruikers vanaf woensdag 1 juli 2026 op een wachtlijst belanden voor een nieuwe of zwaardere aansluiting [1][4]. Met het nieuwe vergoedingsmodel sturen de leveranciers uw apparaten slim en automatisch aan [1][4]. Uw thuisbatterij levert dan juist stroom aan het net als de nood hoog is, terwijl uw elektrische auto pas diep in de nacht oplaadt wanneer het net weer rustig ademhaalt [1][4].
Van kleine proef naar het vermogen van een hele stad
De energiebedrijven mikken op de korte termijn op een deelname van 50.000 tot 70.000 huishoudens [1][4][5]. Dat is een flinke stap vooruit ten opzichte van de pilot in 2025, toen er 35.000 huishoudens meededen [4]. Er worden nu dus minimaal 15000 extra huishoudens gezocht om mee te doen. Al deze slimme huishoudens moeten samen uiteindelijk 255 megawatt aan flexibel vermogen opleveren [1][4][5]. Dat staat gelijk aan het stroomverbruik van een complete stad als Haarlem [1][4][5]. Hoewel dit initiatief de broodnodige fysieke uitbreiding van de stroomkabels in de grond niet vervangt, geeft het de netbeheerders de broodnodige lucht [5]. En het levert u een mooi financieel extraatje op [5].