U krijgt voortaan geld om uw stroomverbruik tijdens de drukke spitsuren te pauzeren.

U krijgt voortaan geld om uw stroomverbruik tijdens de drukke spitsuren te pauzeren.

2026-06-27 binnenland

Utrecht, zaterdag, 27 juni 2026.
Netbeheerders betalen huishoudens in vier provincies om apparaten zoals laadpalen tijdens piekuren uit te zetten. Dit levert u honderden euro’s op en voorkomt een overbelast stroomnet.

Geld verdienen door uw stroomslurpers even uit te zetten

In de provincies Noord-Brabant, Utrecht, Gelderland en delen van de Flevopolder slibben de stroomnetten langzaam dicht [1][4]. Netbeheerders Enexis, Liander en Stedin sloegen daarom gisteren, vrijdag 26 juni 2026, de handen ineen met grote energieleveranciers zoals Eneco, Essent en Vattenfall [1][4]. De oplossing is even simpel als lucratief: consumenten krijgen voortaan een financiële vergoeding als zij het elektriciteitsnet tijdens piekuren ontlasten [1][4]. Concreet betekent dit dat uw laadpaal, thuisbatterij of warmtepomp op afstand tijdelijk een versnelling lager wordt gezet wanneer de vraag naar stroom in uw wijk explodeert [1][4][5]. Volgens Essent en Vattenfall kan dit slimme samenspel u zomaar enkele honderden euro’s per jaar opleveren, zonder dat u in de kou zit [5].

Waarom de stroomspits zo urgent is

Waarom is deze ingreep zo hard nodig? De druk op ons elektriciteitsnet piekt vooral in de wintermaanden tussen 16:00 en 21:00 uur [1][4]. Op dat moment kookt heel Nederland elektrisch, springen de warmtepompen aan en pluggen we massaal onze auto’s in het stopcontact [1]. In Utrecht is de situatie inmiddels zo nijpend dat nieuwe grootverbruikers vanaf woensdag 1 juli 2026 op een wachtlijst belanden voor een nieuwe of zwaardere aansluiting [1][4]. Met het nieuwe vergoedingsmodel sturen de leveranciers uw apparaten slim en automatisch aan [1][4]. Uw thuisbatterij levert dan juist stroom aan het net als de nood hoog is, terwijl uw elektrische auto pas diep in de nacht oplaadt wanneer het net weer rustig ademhaalt [1][4].

Van kleine proef naar het vermogen van een hele stad

De energiebedrijven mikken op de korte termijn op een deelname van 50.000 tot 70.000 huishoudens [1][4][5]. Dat is een flinke stap vooruit ten opzichte van de pilot in 2025, toen er 35.000 huishoudens meededen [4]. Er worden nu dus minimaal 15000 extra huishoudens gezocht om mee te doen. Al deze slimme huishoudens moeten samen uiteindelijk 255 megawatt aan flexibel vermogen opleveren [1][4][5]. Dat staat gelijk aan het stroomverbruik van een complete stad als Haarlem [1][4][5]. Hoewel dit initiatief de broodnodige fysieke uitbreiding van de stroomkabels in de grond niet vervangt, geeft het de netbeheerders de broodnodige lucht [5]. En het levert u een mooi financieel extraatje op [5].

Bronnen


stroomnet netcongestie