Duitsland verliest zijn handelsoorlog tegen Trump en China

Duitsland verliest zijn handelsoorlog tegen Trump en China

2025-12-25 economie

Berlijn, donderdag, 25 december 2025.
De Duitse economie stort in met een historisch handelstekort van 90 miljard euro in 2025. Trump’s tollen maken Duitse auto’s onbetaalbaar voor Amerikanen, terwijl Chinese merken als BYD en NIO de technologische voorsprong van Duitsland hebben weggenomen. Export naar Amerika daalde 8 procent, naar China zelfs 12 procent. Chinese staatssubsidies en een kunstmatig lage yuan creëren unfaire concurrentie. Duitse automerken verliezen marktaandeel in Shanghai en Peking aan lokale fabrikanten. Economen spreken van een ‘tweede China-schok’ die het einde van ‘Made in Germany’ kan betekenen. Alleen groei binnen de EU voorkomt totale ineenstorting van de Duitse exporteconomie.

Trump’s tollen en Chinese concurrentie vormen giftige cocktail

De cijfers liegen er niet om. Export naar Amerika kelderde met bijna 8 procent in de eerste drie kwartalen van 2025 [1]. Export naar China deed het nog slechter: een val van 12 procent [1]. Trump’s protectionistische tolpolitiek maakt Duitse auto’s en machines onbetaalbaar voor de gemiddelde Amerikaan [1]. Tegelijkertijd hebben Chinese merken als BYD, NIO en Zeekr de technologische voorsprong van Duitsland op het gebied van software en elektrificatie tenietgedaan [1]. De Chinese industrie wordt kunstmatig overeind gehouden door enorme staatssubsidies en een munt die bewust laag wordt gehouden [1]. Dit creëert unfaire concurrentie waar Duitse bedrijven niet tegenop kunnen. Economische experts spreken van een tweede China-schok [1][6], waarbij China zelf auto’s en machines bouwt die net zo goed of zelfs beter zijn dan de Duitse.

Chinese autarkie en deflatoire druk raken Duitse autobouwers

China streeft naar autarkie, waardoor de Duitse export naar China afneemt [1]. Chinese consumenten kiezen vaker voor eigen merken [1]. De Duitse auto-industrie verliest marktaandeel in steden zoals Shanghai en Peking [1]. China’s handelsoverschot zal in 2025 naar schatting 1 biljoen dollar bedragen, wat meer dan 5 procent van het Chinese BBP is [6]. De Chinese consumptiequote ligt rond de 40 procent, met een chronisch lage binnenlandse vraag [6]. China heeft zijn productie gediversifieerd naar hoogwaardigere goederen en concurreert nu met Europa in kernmarkten zoals batterijtechnologieën, elektrische voertuigen, windturbines en zonne-installaties [6]. Voor Duitse autofabrikanten betekent dit het verlies van hun belangrijkste groeimarkt.

EU als reddingsboei voorkomt totale ineenstorting

Gelukkig voor Duitsland groeit de export naar EU-landen zoals Polen en Spanje, waardoor de interne markt het verlies in de VS en China bijna compenseert [1]. Maar economen waarschuwen dat de afhankelijkheid van de EU slechts uitstel van executie is [1]. Duitsland moet zichzelf opnieuw uitvinden om niet de ‘zieke man van Europa’ te worden [1]. De geo-economische omgeving blijft uitdagend en zet het huidige EU-groeimodel onder druk [7]. Voor gewone Duitsers betekent dit mogelijk banenverlies in de auto-industrie en machinebouw. Voor Nederlandse bedrijven die toeleverancier zijn van Duitse fabrikanten, kunnen de gevolgen ook merkbaar worden. De tijd van ‘Made in Germany’ als wereldwijde kwaliteitsgarantie loopt ten einde.

Bronnen


Duitse export handelstekort