Bedrijven mogen u vanaf 1 juli nooit meer ongevraagd bellen voor een nieuw abonnement.
Den Haag, vrijdag, 26 juni 2026.
De strenge nieuwe regels verbieden ongevraagde telemarketing, ook aan oud-klanten. De ACM waarschuwt consumenten om nu niet snel alsnog akkoord te gaan met telefoontjes.
Geen ongevraagde verkooppraatjes meer
Vanaf woensdag 1 juli 2026 blijft uw telefoon eindelijk stil [1][2]. De vijf jaar oude uitzondering die bedrijven toestond om oud-klanten tot drie jaar na dato te bellen, verdwijnt definitief in de prullenbak [2][4]. Of het nu gaat om telecomreus KPN of opdringerige energieleveranciers: bellen mag alleen nog met uw voorafgaande, expliciete toestemming [1][3]. Deze nieuwe wetgeving beschermt zowel consumenten als kleine ondernemers, zoals zzp’ers en vof’s [3][4]. De bewijslast ligt volledig bij het bellende bedrijf [3]. Heeft u geen toestemming gegeven? Dan is het telefoontje illegaal en riskeert de beller een flinke boete van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) [1][3].
De jacht op uw ‘ja’ en de uitzonderingen
Bedrijven voelen de bui al hangen en proberen nu nog snel uw toestemming te ontfutselen [1][2]. De ACM adviseert om heel goed na te denken voor u akkoord gaat met toekomstige telemarketing [1][2]. Mocht u per ongeluk toch toestemming geven, dan trekt u die gelukkig net zo snel weer in [1]. Toch bent u nog niet helemaal verlost van ongevraagde bellers [4]. Er gelden namelijk drie hardnekkige uitzonderingen [2][3]. Goede doelen, erkende loterijen en uitgevers van kranten en tijdschriften mogen oud-klanten wél blijven bellen [2][3][4]. Volgens de ACM is de uitzondering voor uitgevers bedoeld om de onafhankelijke journalistiek te steunen, al had de Consumentenbond liever helemaal geen uitzonderingen gezien [4].
ACM deelt tikken uit
De ACM zit er bovenop en waarschuwt dat ze direct gaat handhaven [1][3]. Onlangs greep de toezichthouder al in bij KPN en er lopen momenteel onderzoeken bij twee energiebedrijven [1]. Handig om te weten: via ketenaansprakelijkheid is ook het uitbestedende bedrijf de klos als een extern callcenter de regels overtreedt [3]. Wordt u na 1 juli toch ongewenst gebeld? Meld dit dan direct bij de ACM [1][3]. U kunt ook tijdens het gesprek uw recht van verzet gebruiken [3]. De verkoper moet uw nummer dan meteen uit zijn bellijst wissen [1][3]. Ondertussen broedt het kabinet al op strenge regels voor die andere irritatiebron: de opdringerige deurverkoop [4].