Schiphol's Tariefverhoging: Reizigers Betalen de Rekening van Corona

Amsterdam, donderdag, 5 juni 2025.
Schiphol krijgt groen licht voor een spectaculaire tariefverhoging van 41 procent, ondanks fel verzet van luchtvaartmaatschappijen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) oordeelt dat de verhoging ‘niet onredelijk’ is en bedoeld om verliezen uit de coronaperiode te compenseren. Vliegmaatschappijen zullen deze kostenstijging vrijwel zeker doorberekenen aan reizigers, wat resulteert in significant duurdere vliegtickets. Schiphol wil de extra inkomsten gebruiken voor investeringen in servicekwaliteit, duurzaamheid en betere werkomstandigheden.
Schiphol’s Tariefverhoging Goedgekeurd
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft Schiphol toestemming gegeven om de haventarieven met 41 procent te verhogen voor de periode 2025-2027 [1][2]. Ondanks fel verzet van tien luchtvaartmaatschappijen en drie belangenorganisaties oordeelt de ACM dat deze prijsstijging ‘niet onredelijk’ is [3]. De verhoging is bedoeld om financiële verliezen uit de coronaperiode te compenseren en achterstallig onderhoud op te lossen [1].
Gevolgen voor Reizigers
Luchtvaartmaatschappijen zullen deze kostenstijging vrijwel zeker doorberekenen aan passagiers, wat resulteert in significant duurdere vliegtickets [2]. CFO Robert Carsouw van Schiphol benadrukt dat de extra inkomsten worden geïnvesteerd in servicekwaliteit, duurzaamheid en betere arbeidsomstandigheden [1]. Opvallend is dat Schiphol in de afgelopen drie jaar gemiddeld al 40 procent duurder is geworden [4].
Toekomstplannen en Differentiatie
De ACM heeft ook ingestemd met Schiphol’s plan om de tarieven te differentiëren. Nachtvluchten zullen zwaarder worden belast vanwege geluidsoverlast, en lawaaiigere vliegtuigen zullen meer moeten betalen [1]. Dit systeem moet luchtvaartmaatschappijen stimuleren om stillere en milieuvriendelijkere toestellen in te zetten [1].