KLM geeft toe na jaar van stakingen en rechtszaken
      
      
      Amsterdam, vrijdag, 31 oktober 2025.
Het grondpersoneel van KLM heeft eindelijk gewonnen na een jaar vol conflict. Drie stakingen, drie rechtszaken en bemiddeling van oud-minister Aart Jan de Geus waren nodig om KLM over de streep te trekken. Het resultaat: 3,25 procent loonsverhoging in plaats van de aanvankelijke nullijn die KLM wilde. De vakbonden FNV en CNV kregen een veel beter akkoord dan de kleinere bonden die eerder capituleerden. De 14.000 grondmedewerkers krijgen ook 750 euro extra, meer vaste contracten en een ruimere vroegpensioenregeling. De leden moeten nog stemmen over het akkoord.
Vakbonden dwingen KLM tot concessies
De grondmedewerkers van KLM hebben hun punt gemaakt. Na drie stakingen die honderden vluchten verstoordon op Schiphol, moest de luchtvaartmaatschappij uiteindelijk door de knieën [1][2]. “Dat er nu een beter voorstel ligt, is te danken aan de vasthoudendheid van het grondpersoneel”, zegt John van Dorland van FNV Luchtvaart [3]. KLM wilde aanvankelijk op een nullijn blijven zitten, maar geeft nu 1 procent meer loon dan het eerdere akkoord met kleinere vakbonden [1][3]. De bemiddeling van oud-minister Aart Jan de Geus maakte het verschil [3]. Voor reizigers betekent dit dat de kans op nieuwe stakingen de komende twee jaar flink kleiner wordt - mits de leden instemmen [1][2].
Wat krijgen de medewerkers precies?
Het nieuwe akkoord pakt fors beter uit dan wat KLM oorspronkelijk wilde geven. De 14.000 grondmedewerkers krijgen niet alleen 3,25 procent loonsverhoging over twee jaar, maar ook een eenmalige uitkering van 750 euro netto [1][2][6]. Daarbovenop komt een eindejaarsuitkering die er eerder niet was [3]. Voor oudere werknemers wordt de vroegpensioenregeling (RVU) uitgebreid - er wordt nu 40 jaar teruggekeken in het arbeidsverleden in plaats van minder [3]. Ook stijgt het aantal vaste contracten naar 80 procent van alle medewerkers [1][2]. “Ze zullen met tevredenheid kunnen constateren dat hun acties niet voor niks zijn geweest”, zegt CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah [2].
Nu is het aan de leden
De vakbonden leggen het akkoord tot 14 november voor aan hun leden [3]. Als een meerderheid instemt, gaat de nieuwe cao in met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2025 tot 28 februari 2027 [6]. Van Dorland van FNV blijft kritisch: “Het is en blijft een heel mager resultaat dat we als eindbod zullen voorleggen aan de leden” [1][3]. KLM-personeelsdirecteur Miriam Kartman spreekt daarentegen van “goed nieuws voor onze collega’s, die hun koopkracht behouden” [1]. Voor Schiphol-reizigers hangt er nog een zwaard van Damocles: als de leden het akkoord afwijzen, kunnen nieuwe stakingen volgen. Maar de kans lijkt klein - de vakbonden presenteren het met vertrouwen aan hun achterban [2].