Schiphol bouwt miljardenpier zonder vergunning terwijl boeren wel aan regels moeten houden

Amsterdam, zaterdag, 18 oktober 2025.
Drie milieuorganisaties eisen dat Schiphol onmiddellijk stopt met bouwen aan de nieuwe A-pier van 1,4 miljard euro. De luchthaven heeft geen geldige natuurvergunning meer sinds een rechteruitspraak eerder dit jaar. De pier krijgt zeven nieuwe gates en moet in april 2027 openen. Milieuactivist Johan Vollenbroek vindt het onacceptabel dat Schiphol mag uitbreiden tijdens de stikstofcrisis terwijl andere bedrijven strenge regels volgen.
Rechter trok vergunning in, maar Schiphol bouwt gewoon door
Mobilisation for the Environment (MOB), SchipholWatch en Greenpeace Nederland dienden vrijdag 17 oktober 2025 een handhavingsverzoek in bij het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur [1][2][3]. De timing is cruciaal: eerder dit jaar trok een rechter Schiphols natuurvergunning in [1]. De Raad van State weigerde in september het verzoek van Schiphol om die beslissing tijdelijk op te schorten [1][4]. Ondanks deze juridische nederlagen zet de luchthaven de bouw gewoon door. De nieuwe A-pier wordt een kolossaal project van 55.000 vierkante meter met winkels, horeca en zeven nieuwe gates [3]. Drie daarvan kunnen de allergrootste vliegtuigen afhandelen [2]. BAM nam de werkzaamheden in 2022 over en verwacht eind 2026 klaar te zijn voor opening in april 2027 [3][4].
Kosten exploderen naar 1,4 miljard euro door jaren vertraging
Het project startte oorspronkelijk in 2016 en had al jaren geleden klaar moeten zijn [4]. In plaats daarvan liepen de kosten op tot bijna 1,4 miljard euro - meer dan een verdubbeling van het oorspronkelijke budget [2][3]. “Het is onacceptabel dat Schiphol uitbreidt terwijl Nederland kampt met een stikstofcrisis en natuurgebieden op omvallen staan”, zegt Johan Vollenbroek van MOB [1][2][3]. “Iedere boer of bouwer moet zich aan de regels houden. Ook voor grote vervuiler Schiphol.” De milieugroepen willen dat staatssecretaris Jean Rummenie de bouw per direct stilligt en voorkomt dat de pier zonder vergunning wordt geopend [3]. Rummenie beloofde het verzoek te bestuderen en “een gedegen afweging te maken” [3].
Schiphol roept dat pier geen uitbreiding is, maar vervanging
Schiphol houdt vol dat de A-pier geen echte uitbreiding vormt. “De A-pier biedt straks de noodzakelijke ruimte om verouderde delen van de luchthaven te kunnen vervangen, te vernieuwen en te verduurzamen”, zegt een woordvoerder [1][6][7]. “Het is daarmee geen directe uitbreiding, maar een noodzaak voor de continuïteit.” De luchthaven plant de andere pieren de komende decennia te verbouwen en wil de A-pier gebruiken om reizigers op te vangen tijdens die werkzaamheden [3]. Tegelijkertijd worden vliegtuigen groter, waardoor Schiphol meer passagiers verwacht [3]. De pier moet een van de duurzaamste van Europa worden met warmte-koudeopslag [4]. Het handhavingsverzoek wordt nu beoordeeld door het ministerie, terwijl de bouw ondertussen doorgaat [1][6][7].
Bronnen
- nltimes.nl
- www.duurzaam-ondernemen.nl
- www.nu.nl
- www.nhnieuws.nl
- www.infrasite.nl
- www.rd.nl
- www.change.inc