Thuistaal als Talenbooster: Hoe Meertaligheid het Nederlands Onderwijs Verrijkt

Thuistaal als Talenbooster: Hoe Meertaligheid het Nederlands Onderwijs Verrijkt

2025-09-05 binnenland

Den Haag, vrijdag, 5 september 2025.
De Onderwijsraad onthult een verrassende aanpak voor taalonderwijs: thuistalen kunnen de Nederlandse taalvaardigheid versterken. In plaats van meertaligheid als hindernis te zien, adviseren experts om verschillende talen actief in te zetten bij het leren. Scholen kunnen leerlingen bijvoorbeeld laten samenwerken in hun eigen taal voordat ze klassikaal in het Nederlands discussiëren. Deze benadering helpt niet alleen bij het aanleren van Nederlands, maar vergroot ook de betrokkenheid en het welbevinden van leerlingen in een steeds diversere onderwijsomgeving.

Meertaligheid als Onderwijskans

De Onderwijsraad heeft een opvallend advies uitgebracht over taalonderwijs in Nederland. Maar liefst 90 procent van de scholen heeft leerlingen met een andere thuistaal dan Nederlands [1]. In plaats van meertaligheid als probleem te zien, adviseren experts om deze taalrijkdom juist te benutten. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld eerst in hun eigen taal overleggen en vervolgens klassikaal in het Nederlands discussiëren [2]. Dit helpt niet alleen bij het aanleren van Nederlands, maar vergroot ook de betrokkenheid en het welbevinden van leerlingen [3].

Concrete Toepassingen in de Klas

Scholen krijgen concrete handvatten om meertaligheid te stimuleren. Zo kunnen basisscholen boeken die in het Nederlands zijn behandeld, meegeven in de thuistaal van leerlingen [4]. Louise Elffers, voorzitter van de Onderwijsraad, benadrukt dat meer ruimte voor thuistalen de Nederlandse taalvaardigheid niet schaadt, maar juist bevordert [2]. De raad adviseert schoolleiders te investeren in de professionalisering van leraren, zodat zij beter kunnen omgaan met talige diversiteit [5].

Toekomstvisie op Onderwijs

De nieuwe aanpak is meer dan een onderwijsexperiment. Het is een voorbereiding op een steeds internationaler en diverser Nederland [6]. Experts zoals Groothoff benadrukken dat vroege blootstelling aan verschillende talen en culturen waardevol is [4]. Met ingang van augustus 2026 worden nieuwe kerndoelen van kracht die meertaligheid niet langer vrijblijvend maken [7]. Een significante stap naar inclusief en effectief taalonderwijs.

Bronnen


meertaligheid taalontwikkeling