Belgisch Bedrijfsleven Uit Kritiek op Nederlandse Grenscontroles
Nederland, maandag, 9 december 2024.
Het Belgische bedrijfsleven uit zijn onvrede over de grenscontroles die Nederland vanaf 9 december 2024 invoert. Ze vrezen dat deze maatregelen het vrije verkeer belemmeren en geen effectieve oplossing bieden.
Impact op transport en handel
De nieuwe grenscontroles, die vandaag van start zijn gegaan, zullen zes maanden duren tot 8 juni 2025 [4]. Voor transportbedrijven betekent dit een flinke kostenpost: elk uur wachttijd kost ondernemers gemiddeld 75 euro [2]. De Koninklijke Marechaussee voert de controles uit op basis van risicoanalyse, waarbij een deel van de snelweg bij Hazeldonk kan worden afgesloten om verkeer over een speciale controlestrook te leiden [4].
Beperkte capaciteit en effectiviteit
De uitvoering van de controles staat onder druk door personeelstekort. Met slechts vijftig beschikbare marechaussees kunnen maar enkele van de 840 grensovergangen worden gecontroleerd [5]. Asielminister Marjolein Faber verdedigt de maatregel met de woorden ‘We moeten natuurlijk ergens beginnen’ [3], maar de Belgische burgemeester Dieter Wouters van Wuustwezel noemt het ‘bange Nederlandse symboolpolitiek’ [5].
Alternatieve oplossingen
Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleit voor de invoering van zogenaamde ‘Green Lanes’ bij lange wachttijden, waardoor vrachtverkeer versneld gecontroleerd kan worden [2]. De marechaussee benadrukt dat ze hun best doen om de overlast voor het grensverkeer zo klein mogelijk te houden [4]. In havens worden vooralsnog geen extra controles uitgevoerd [2].