Binnenkort betaal je ook statiegeld op je plastic melk- en sapflessen.
Den Haag, vrijdag, 26 juni 2026.
Het kabinet voert statiegeld in op alle plastic sap- en melkflessen. Minister Van Veldhoven wil zo recyclingdoelen halen en strenge Europese strafmaatregelen vanaf 2029 voorkomen.
De jacht op de plastic zuivelfles
Vandaag, op vrijdag 26 juni 2026, zet minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) de aanval in op rondslingerend plastic [1][2]. Ze stuurt een voorstel naar de Tweede Kamer om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter [1][2]. Binnenkort zijn uw melk- en sapflessen dus ook een extra stuiver waard [1][2]. Nu geldt de plicht alleen nog voor frisdrank en water [1][3]. Dit zorgt vaak voor grote frustratie bij de inleverautomaten in de supermarkt [GPT]. Er is wel een hygiënische voorwaarde: de sector moet eerst een oplossing vinden om vieze geurtjes van melkresten in de automaten te voorkomen [1][2].
Brusselse dwangsommen ontwijken
De reden voor deze politieke ingreep is helder: we halen de recyclingdoelen simpelweg niet [1][2]. Op dit moment zamelen we slechts 77 procent van de plastic statiegeldflessen in [2]. Bij de blikjes staat de teller op 83 procent [2]. De wet eist echter een score van minimaal 90 procent [2]. We lopen dus nog 13 procent achter op flessen en 7 procent op blikjes [2]. Halen we die doelen niet? Dan dwingt Brussel ons vanaf 2029 tot zeer kostbare maatregelen [1][3]. Supermarkten moeten dan verplicht alle buitenlandse flessen innemen [1][3]. ‘Ik wil dit scenario voorkomen en zelf de touwtjes in handen houden’, schrijft de minister strijdbaar aan de Kamer [1][3].
Bulkautomaten en strenge eisen
Om het inleveren makkelijker te maken, oppert de minister extra plannen [1][2]. Ze denkt aan een verbod op de verkoop van plastic flessen en blikjes zonder statiegeld [1][2]. Ook moeten er meer inleverpunten komen, met een eventuele wettelijke innameplicht voor winkels [1][2]. Grote zakken met flessen gooit u straks direct in nieuwe bulkautomaten [1][2]. Ondertussen krijgt afvalstichting Verpact een stevige veeg uit de pan [2][3]. Het vorige kabinet was al ontevreden over hun trage tempo [2][3]. Van Veldhoven verwacht nu de ‘volle inzet’ van de stichting om alle ingezamelde flessen razendsnel af te voeren [2][3].
Bronnen
- www.ad.nl
- www.rtl.nl
- www.zeelandnet.nl
- www.gelderlander.nl
- www.ijmuidercourant.nl
- www.ed.nl
- www.leidschdagblad.nl
- nieuws.nl