prijsexplosie chocoladeletters: sint betaalt kwart meer voor zoete traditie
Nederland, maandag, 18 november 2024.
Het sinterklaasfeest wordt dit jaar flink duurder door een ongekende stijging in de prijs van chocoladeletters. De oorzaak? Tegenvallende cacao-oogsten in West-Afrika en stijgende grondstofprijzen zorgen voor een prijsstijging van gemiddeld 25 procent. Verkade-directeur Dennis Teeken zag de cacaoprijs pieken tot wel 10.000 dollar per 1000 kilo. Toch laten Nederlanders zich hun chocoladeletter niet zomaar afpakken - zelfs niet als ze voor luxe letters tot wel 15 euro moeten betalen.
cacao-tekorten en geopolitieke kwesties
De prijsstijgingen van chocoladeletters dit jaar zijn voornamelijk te wijten aan de slechte cacao-oogsten in Ivoorkust en Ghana, landen die samen verantwoordelijk zijn voor ongeveer 70% van de wereldwijde cacaoproductie[1]. Het slechte weer, verouderde bomen en ziektes hebben hun tol geëist, waardoor de oogsten voor het derde jaar op rij tegenvallen[2]. Naast de natuurlijke uitdagingen spelen ook geopolitieke problemen in deze regio’s een rol bij de stijgende prijzen. Als gevolg hiervan hebben de chocoladeprijzen een explosieve groei doorgemaakt, met chocoladeletters als toonaangevend voorbeeld. Dennis Teeken, directeur van Verkade, benadrukt dat de cacaoprijs tot wel 10.000 dollar per 1000 kilo piekte, hoewel deze inmiddels iets is afgenomen tot 6000 dollar[1].
creatieve besparingen en luxe keuzes
Ondanks de stevige prijsstijgingen blijven Nederlanders vasthouden aan hun geliefde chocoladeletter. Volgens branchevereniging VBZ zijn de verkoopvolumes niet ingestort, maar wachten consumenten vaker op aanbiedingen of kiezen ze goedkopere alternatieven[2]. Retailers zoals Jumbo, Albert Heijn en Kruidvat tonen variërende prijsstijgingen - van 13% tot 35% - afhankelijk van hun merken[1]. Sommigen zoeken zelfs naar luxe opties, bereid tot wel €10 of meer te betalen voor A-merken of handgemaakte producten[1]. Patissier Thijs Siemonsma uit Amsterdam suggereert dat consumenten kunnen besparen door ‘verkeerde’ letters te kopen of hun aankopen te doen bij speciaalzaken of markten[3].
de toekomst van de chocoladeletter
Experts verwachten dat de prijsstijgingen van chocoladeproducten nog niet ten einde zijn. RaboResearch voorspelt dat producenten mogelijk kleinere verpakkingen of minder cacao in hun producten zullen stoppen als reactie op de stijgende kosten[1]. Toch blijft de vraag naar chocolade onverminderd hoog, wat erop wijst dat chocolade een essentieel onderdeel van het Sinterklaasfeest is geworden, ongeacht de prijs[3]. Chocolademakers en supermarkten experimenteren met nieuwe recepten om kosten te beperken, maar de consument moet zich voorbereiden op blijvend hogere prijzen[3]. Volgens Theo Heere van VBZ moeten we wennen aan de nieuwe realiteit van hogere chocoladeprijzen, terwijl de industrie hoopt op een daling van de cacaoprijzen in de toekomst[2].