Het OM eist vijf jaar cel tegen Stint-makers na drama waarbij vier kinderen stierven

Het OM eist vijf jaar cel tegen Stint-makers na drama waarbij vier kinderen stierven

2025-12-15 binnenland

Oss, maandag, 15 december 2025.
Het Openbaar Ministerie houdt twee directeuren strafrechtelijk verantwoordelijk voor het dodelijke Stint-ongeval in Oss op 20 september 2018. Vier kinderen kwamen om het leven toen hun elektrische bolderkar niet kon remmen en frontaal botste met een trein. De officieren van justitie eisen celstraffen van vijf jaar en vier maanden tegen Edwin R. en Peter N., plus boetes van 360.000 euro tegen hun bedrijven. Volgens het OM wisten de makers dat hun product gevaarlijk was - er waren honderden meldingen over falende remmen en kapotte onderdelen - maar negeerden zij alle waarschuwingen. ‘Het was niet de vraag óf het verschrikkelijk mis zou gaan, maar wanneer’, aldus de aanklagers.

Jarenlang wegwuiven van problemen leidde tot drama

De Stint-zaak bouwt voort op eerdere onthullingen dat de makers bewust logen over de veiligheid van hun product [link naar: https://dgki.nl/8437610-Stint-proces-veiligheidsfraude/]. Nu blijkt de omvang van hun nonchalance nog schokkender. Honderden gebruikers meldden problemen met falende accu’s en klemmende gashendels, maar de fabrikanten wuifden alles weg als ‘verkeerd gebruik’ [1][2][3]. De elektrische bolderkar voldeed niet aan de Machinerichtlijn en EMC-richtlijn, essentiële Europese veiligheidsnormen [1][3]. Toch schreven Edwin R. en Peter N. in hun handleidingen dat alles prima in orde was. Sterker nog: ze verwijderden in 2014 de noodknop van hun voertuig [4][5]. Toen gebruikers in 2017 en 2018 meldden dat terugkeerveren van gashendels braken - een levensgevaarlijk probleem - organiseerden ze geen terugroepactie [4]. Betere veren waren al in juni 2018 beschikbaar, twee maanden voor het fatale ongeval.

Manipulatie van keuringsrapporten na het ongeluk

Zelfs na de dood van vier kinderen probeerden de Stint-makers hun sporen uit te wissen. Duitse autoriteiten ontdekten dat Edwin R. en Peter N. een keuringsrapport over remmen hadden gemanipuleerd [2][4]. De Duitse keuringsorganisatie TÜV trok het rapport in en verbood de verdachten het nog te gebruiken [2][4]. Ook pasten ze binnen enkele uren na het ongeval hun handleiding aan - ze haalden de leugen over de Machinerichtlijn eruit voordat ze het document naar het ministerie stuurden [6]. ‘Misleiding op misleiding op misleiding’, oordeelde het OM [6]. De bestuurster van de Stint treft geen blaam, benadrukte justitie. Zij vocht voor het leven van de kinderen, maar kon het defecte voertuig niet stoppen [1][5][6].

Uitspraak volgt later, impact blijft voelbaar

De strafeis van vijf jaar en vier maanden cel plus 360000 euro aan boetes toont hoe zwaar het OM dit soort bedrijfscriminaliteit neemt [1][2][5]. ‘Geen andere straf dan een gevangenisstraf doet recht aan de ernst van de feiten’, stelde de officier [3]. Op dinsdag 16 december komt de verdediging aan het woord [5]. Voor ouders die hun kinderen dagelijks naar school brengen, onderstreept deze zaak het belang van strenge veiligheidseisen voor vervoermiddelen. De nabestaanden van Dana (8), Liva (4), Fleur (6) en Kris (4) uitten maandag opluchting dat eindelijk ‘alles hardop gezegd is’ over de gevaren van de Stint [5]. De rechtbank doet later uitspraak in deze zaak die heel Nederland schokte.

Bronnen


Stint ongeval celstraf geëist