Van 100 gulden studiefinanciering naar miljardenbedrijf: Jitse Groen verlaat na 25 jaar zijn eigen Thuisbezorgd-imperium
Nederland, woensdag, 17 december 2025.
De man die met alleen een domeinnaam en 100 gulden studiefinanciering begon, stopt als CEO van het bedrijf dat hij uitbouwde tot een van Europa’s grootste maaltijdbezorgplatforms. Jitse Groen startte Thuisbezorgd.nl in 2000 als simpele startup, maar transformeerde het tot een miljardenbedrijf dat uitgroeide tot een van Nederland’s meest herkenbare merken. Na een kwart eeuw aan het roer zet de oprichter nu een punt achter zijn leiderschap van Just Eat Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd. Roberto Gandolfo neemt zijn plaats over in wat het einde markeert van een tijdperk voor een van Nederland’s grootste tech-succesverhalen. Het vertrek komt op een moment dat de fooddelivery-sector nog altijd groeit.
Het einde van een tijdperk
Jitse Groen stopt als CEO van Just Eat Takeaway.com na 25 jaar aan het roer van het bedrijf dat hij oprichtte [1]. Het bedrijf begon bescheiden: met slechts 100 gulden aan studiefinanciering en een domeinnaam startte Groen in 2000 met Thuisbezorgd.nl [2]. Wat begon als een eenvoudige startup groeide uit tot één van de meest herkenbare merken van Nederland en een miljardenbedrijf [2]. Roberto Gandolfo neemt zijn plaats over als nieuwe CEO [7]. Voor consumenten betekent dit dat een van de pioniers van online maaltijdbezorging zijn eigen creatie verlaat - het bedrijf dat de manier waarop Nederlanders eten bestellen voorgoed veranderde.
Van startup naar Europese gigant
De timing van Groens vertrek is opvallend. De fooddelivery-sector blijft groeien, maar de concurrentie wordt steeds feller [GPT]. Thuisbezorgd, dat nu onderdeel is van Just Eat Takeaway.com, werd een van Europa’s grootste maaltijdbezorgplatforms [1]. Het nieuws werd op 16 december 2025 bekend gemaakt via de NOS-podcast ‘Met het Oog op Morgen’ [1][3]. Voor restauranthouders en bezorgers betekent deze wisseling van de wacht mogelijk nieuwe strategieën en benaderingen van het platform dat hun dagelijkse business bepaalt.
Wat betekent dit voor de toekomst
Groens vertrek markeert het einde van een era waarin één persoon een hele sector kon herdefiniëren [GPT]. Hij bewees dat je met minimaal startkapitaal - die fameuze 100 gulden - een imperium kunt bouwen [2]. Voor consumenten verandert er voorlopig weinig aan het dagelijkse gebruik van Thuisbezorgd. Maar de vraag blijft: kan opvolger Gandolfo het bedrijf verder laten groeien in een markt waar nieuwe spelers constant opkomen? Het antwoord bepaalt mede de toekomst van hoe wij onze maaltijden bestellen.