Ford dumpt elektrische auto's voor 19,5 miljard dollar en keert terug naar benzine
Detroit, dinsdag, 16 december 2025.
Ford gooit het roer om en stopt met grote elektrische voertuigen. Het bedrijf schrijft 19,5 miljard dollar af omdat elektrische auto’s gewoon niet verkopen. CEO Jim Farley erkent dat er geen markt is voor dure elektrische modellen. In plaats daarvan zet Ford vol in op benzine en hybrides, en plant duizenden nieuwe banen. Het is het meest dramatische voorbeeld van hoe de auto-industrie afstand neemt van volledig elektrische technologie.
Miljardenverlies door floppende elektrische pick-ups
Ford moet een afschrijving van 19,5 miljard dollar (16,7 miljard euro) doorvoeren, verspreid over meerdere jaren [1][2][3]. Ongeveer 8,5 miljard dollar hiervan is gekoppeld aan kosten voor het stopzetten van verschillende toekomstige elektrische modellen [4]. De beroemde F-150 Lightning, die Ford in 2022 met veel bombarie presenteerde, verkocht dit jaar slechts 25.583 stuks - een daling van 10% ten opzichte van vorig jaar [4]. De verkoop van elektrische voertuigen in Amerika daalde in november met maar liefst 40% nadat een belastingvoordeel van 7.500 dollar afliep op 30 september [4][5]. CEO Jim Farley was eerlijk over de situatie: ‘Toen de markt de afgelopen maanden echt veranderde, was dat voor ons de aanleiding om de knoop door te hakken’ [5].
Trump-beleid versnelt elektrische aftocht
De beslissing van Ford komt niet uit het niets. President Donald Trump schrapte de subsidies die zijn voorganger Joe Biden had ingesteld voor elektrische voertuigen [3]. De regering-Trump trok federale steun voor elektrische auto’s in en versoepelde regels voor uitlaatemissies in juli 2025 [5]. Voor gewone consumenten betekent dit dat elektrisch rijden duurder wordt. Andrew Frick, hoofd van Fords activiteiten voor benzine- en elektrische voertuigen, was duidelijk: ‘In plaats van nog miljarden uit te geven aan grote elektrische auto’s die nu geen pad naar winstgevendheid hebben, alloceren we dat geld naar gebieden met hogere opbrengsten’ [5]. Ford verwacht nu dat zijn wereldwijde mix van hybrides, elektrische auto’s met verlengd bereik en zuiver elektrische voertuigen tegen 2030 50% zal bereiken, tegen 17% nu [5][8].
Duizenden nieuwe banen in benzine en hybrides
Ondanks de miljardenverlies op elektrische auto’s, verhoogde Ford zijn winstverwachting voor 2025 naar ongeveer 7 miljard dollar, van een eerdere bandbreedte van 6 tot 6,5 miljard dollar [5][6]. Het bedrijf plant duizenden nieuwe banen in de VS om de productieverschuiving en batterij-energieopslagactiviteiten in Kentucky en Michigan te ondersteunen [8]. De batterijfabriek in Kentucky wordt omgebouwd voor energieopslag in plaats van auto-accu’s [3][8]. Ford blijft wel de F-150 Lightning maken, maar dan met een benzinegenerator om de batterij op te laden - wat het bereik naar ruim 1.100 kilometer moet brengen [8]. Voor Europa betekent dit minder keuze: Ford stopt met de geplande elektrische bedrijfsbusjes en vervangt ze door benzine- en hybride modellen [8].