Shell trekt stekker uit biobrandstoffabriek: een klap voor groene ambities

Shell trekt stekker uit biobrandstoffabriek: een klap voor groene ambities

2025-09-04 economie

Rotterdam, donderdag, 4 september 2025.
Shell heeft definitief besloten de bouw van haar biobrandstoffabriek in Rotterdam te stoppen, ondanks een investering van ongeveer 1 miljard euro. Het energiebedrijf wijst naar hoge bouwkosten en onvoldoende concurrentievermogen als belangrijkste redenen. De fabriek zou jaarlijks 820.000 ton biobrandstof produceren uit organisch materiaal zoals afval en planten, bedoeld als klimaatvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen. Het besluit vormt een tegenvaller voor de energietransitie en de verduurzaming van de Rotterdamse haven, terwijl andere partijen zoals het Finse Neste nog wel doorgaan met soortgelijke projecten.

Shell stopt met veelbelovend biobrandstof project

Shell heeft definitief besloten de bouw van haar biobrandstoffabriek in Rotterdam te stoppen, ondanks een investering van 1.000 billion euro. Het energiebedrijf wijst naar hoge bouwkosten en onvoldoende concurrentievermogen als belangrijkste redenen voor het stopzetten van het project [1][2]. De geplande fabriek zou jaarlijks 820.000 ton biobrandstof produceren uit organisch materiaal zoals afval en planten, bedoeld als klimaatvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen [3].

Impact op energietransitie

Het besluit vormt een stevige tegenvaller voor de energietransitie en de verduurzaming van de Rotterdamse haven [4]. Havenwethouder Robert Simons noemt het ‘buitengewoon teleurstellend’ en wijst op de uitdagende investeringsomstandigheden in Nederland [5]. Opvallend genoeg gaat de Finse concurrent Neste gewoon door met hun plannen voor biobrandstofproductie in de regio [6].

Toekomstperspectief

Shell blijft desondanks committed aan lage koolstofoplossingen, met investeringen van 6,5 miljard euro in Nederlandse energietransitieprojecten zoals koolstofopslag, waterstof en fabrieksmodernisering [7]. De luchtvaart heeft nog steeds grote behoefte aan duurzame brandstoffen: in 2050 moet minimaal 70% van de brandstof duurzaam zijn, terwijl dat nu slechts 0,3% is [8].

Bronnen


biobrandstof energie-innovatie