Betalingsreus Worldline: De Schaduwzijde van Winst Boven Integriteit

Amsterdam, woensdag, 25 juni 2025.
Uit onderzoek blijkt dat de beursgenoteerde betalingsverwerker Worldline jarenlang bewust frauderende webwinkels heeft beschermd. Het bedrijf, dat jaarlijks 500 miljard euro aan transacties verwerkt, koos voor commercieel gewin ten koste van consumentenveiligheid. Door frauduleuze klanten te behouden, werden mogelijk tienduizenden consumenten opgelicht. De onthullende reportage roept fundamentele vragen op over ethische standaarden in de betalingsverwerkingssector.
Frauduleuze Praktijken Onthuld
Het Franse betaalbedrijf Worldline heeft jarenlang bewust frauderende webwinkels beschermd. Uit onderzoek van NRC en twintig internationale media blijkt dat het bedrijf, dat jaarlijks 500 miljard euro aan transacties verwerkt, regelmatig wegkeek bij klanten met hoge fraudepercentages. De reden? Pure commerciële winst [1]. Worldline manipuleerde zelfs fraude-indicatoren om aan de eisen van Visa te voldoen, in plaats van daadwerkelijk fraude te bestrijden [2].
Nederlandse Tak Onder Onderzoek
De Nederlandse divisie Global Collect Services (GCS) zit evenmin schoon in de was. In 2022 startte De Nederlandsche Bank (DNB) een onderzoek naar de manier waarop het bedrijf klanten screent [3]. Een opvallend voorbeeld is een Indiase klant die dubieuze software verkoopt via nepviruspop-ups. Waar concurrent Adyen deze klant al had afgesloten, bleef Worldline gewoon zaken met hen doen [4]. 40 procent van alle fraudegevallen werd veroorzaakt door slechts één enkele klant, Emerchantpay [5].
Consequenties en Verweer
Worldline ontkent de beschuldigingen niet volledig. Het bedrijf stelt dat het sinds 2023 strengere interne controles heeft doorgevoerd en relaties met klanten heeft beëindigd die niet aan de standaarden voldoen [6]. Toch roept de zaak fundamentele vragen op over de ethische normen in de betalingsverwerkingssector. Tienduizenden consumenten werden mogelijk gedupeerd door deze bedrieglijke constructies [7].