Amsterdamse getuige onthult hoe haar beelden van Maccabi-rellen wereldwijd werden verdraaid
Amsterdam, zaterdag, 8 november 2025.
Haar video toont hoe geweld begon, maar wereldwijde media gebruikten beelden om Amsterdam weg te zetten als Jodenhaters.
Getuige zag hoe verhaal werd omgedraaid
Annet de Graaf filmde precies een jaar geleden hoe de rellen rond de Ajax-Maccabi Tel Aviv wedstrijd in Amsterdam ontstonden op 7 november 2024 [1][2]. Ze zag op haar beelden hoe Maccabi-fans ‘op oorlogspad gingen’ en slaags raakten met anderen [1][2]. Maar tot haar verbijstering werden haar video’s wereldwijd misbruikt om Amsterdammers weg te zetten als Jodenhaters [1][2]. ‘Ik dacht echt: in wat voor Truman Show ben ik beland?’ zegt De Graaf over hoe haar stad door het slijk werd gehaald [1]. Haar beelden toonden juist hoe het geweld begon, maar internationale media draaiden het verhaal compleet om.
Spanning blijft voelbaar in de stad
De impact van de rellen van november 2024 is nog altijd voelbaar in Amsterdam [3]. Joden vragen zich af of zij nog wel onderdeel zijn van de stad, vertelt rabbijn Joram Rookmaaker [3]. Er zijn incidenten zoals geweld tegen Joodse objecten en mensen, en beperkingen op Joodse activiteiten [3]. Volgens David Beesemer van Joodse sportclub Maccabi Nederland is er ‘kennelijk bereidheid om mensen ernstig en blijvend letsel te bezorgen’, zoals mensen onder trams duwen of in de gracht gooien [3]. Premier Dick Schoof noemde drie dagen na de rellen de ongeregeldheden een gevolg van een groot integratieprobleem [3].
Bredere gevolgen voor de samenleving
De verkeerde berichtgeving heeft bredere gevolgen gehad voor Amsterdam. Migratiehistoricus Nadia Bouras stelt dat de regering profiteert van een beeld van ‘bange Joden en een bende woeste Marokkanen’, wat draagvlak creëert voor repressief beleid [3]. In mei 2025 bleek uit onderzoek dat professionals uit onderwijs, politie, zorg en welzijn zich meer zorgen maken over spanningen tussen Amsterdammers met verschillende etnische achtergronden [3]. Programmamaker Pelin Dagarslan beschrijft het zo: ‘De spanning was overal te voelen. Het leek net alsof de frequentie van de stad was veranderd’ [3]. Het voorbeeld van De Graaf toont hoe snel verhalen kunnen worden verdraaid in onze medialandschap.