Nederlandse treinen rijden vaker op tijd terwijl het spoor letterlijk uit elkaar valt

Nederlandse treinen rijden vaker op tijd terwijl het spoor letterlijk uit elkaar valt

2025-12-18 economie

Nederland, donderdag, 18 december 2025.
Reizigers kwamen dit jaar vaker op tijd aan ondanks crisistoestanden op het spoor. De punctualiteit steeg naar 90,6 procent vergeleken met 89,4 procent vorig jaar. Maar NS-baas Wouter Koolmees slaat alarm: de infrastructuur is overal over zijn houdbaarheidsdatum heen. ProRail moet een recordaantal werkzaamheden uitvoeren om het spoor draaiende te houden. Dit najaar zorgden de problemen voor ‘enkele hele slechte dagen’ voor reizigers. Het aantal treinreizigers groeide met bijna 3 procent door 1600 extra treinen per week. Toch waarschuwt Koolmees dat zonder meer geld voor ProRail de prestaties niet vol te houden zijn. Want hoe ga je woningbouw, energietransitie en vestigingsklimaat oplossen zonder degelijk openbaar vervoer?

Meer reizigers, betere prestaties ondanks kapot spoor

NS vervoerde dit jaar 2.9 procent meer reizigers dan in 2024 [1][5]. Het reizigersvolume ligt nu op 95 procent van het niveau van 2019 [5]. De kans op een zitplaats bleef stabiel op 92,3 procent tijdens de spits [1][3]. In de daluren is slechts 30 procent van de stoelen bezet [5][7]. NS zette sinds december 2024 wekelijks 1600 extra treinen in om aan de groeiende vraag te voldoen [5][7]. Deze verbetering komt door de nieuwe dienstregeling die meer keuze biedt aan reizigers [2][3].

Recordaantal werkzaamheden door verouderde infrastructuur

ProRail moet een recordaantal werkzaamheden uitvoeren door de slechte staat van het spoor [2][3]. De infrastructuur is volgens NS-directeur Wouter Koolmees ‘op te veel plekken over zijn houdbaarheidsdatum’ [1][3]. Dit zorgde voor te veel storingen en enkele hele slechte dagen voor reizigers dit najaar [2][3]. Voor 2026 plant ProRail ruim vierhonderd werkzaamheden aan het spoor [5]. Concrete voorbeelden van de problemen: het treinverkeer tussen Utrecht en Den Bosch lag een week stil na een aanrijding met een vrachtwagen, en rond Zwolle was het spoor twee dagen ontregeld door koperdiefstal [5].

Financiële noodkreet om prestaties vol te houden

Koolmees waarschuwt dat zonder meer geld voor ProRail de goede prestaties niet vol te houden zijn [2][3]. ‘ProRail moet meer financiële middelen en mogelijkheden krijgen,’ stelt hij [3]. De NS-baas koppelt dit aan grote maatschappelijke uitdagingen: ‘Woningbouw, een aantrekkelijk vestigingsklimaat en de energietransitie vragen om oplossingen. Goed openbaar vervoer met robuuste infrastructuur is altijd deel van de oplossing’ [3]. NS heeft ondertussen vermeden CO₂-uitstoot berekend: 592 kiloton in 2025 doordat reizigers de trein kozen boven de auto [5]. Dit ligt boven de met de overheid afgesproken ondergrens van 562 kiloton [5].

Bronnen


treinen punctualiteit spoorinfrastructuur onderhoud