Buschauffeurs krijgen het zo moeilijk in Ter Apel dat de pendelbus nu helemaal gratis wordt
Ter Apel, donderdag, 11 december 2025.
Vervoerder Qbuzz maakt de bus naar het asielzoekerscentrum in Ter Apel gratis na escalerende incidenten met chauffeurs. Een man vernielde zelfs incheckpalen en pinautomaten toen hem toegang werd geweigerd.
Gratis busritten na escalatie van geweld
Qbuzz kondigde op 8 december aan dat lijn 73 van station Emmen naar het asielzoekerscentrum gratis wordt [1][2]. De maatregel volgt na wat de vervoerder ‘impactvolle en zeer vervelende situaties’ noemt voor buschauffeurs [1][2]. Het probleem? Asielzoekers weigeren soms de ritprijs van €4,52 te betalen of vertonen probleemgedrag [1]. Begin oktober vernielde een man zelfs een incheckpaal en pinautomaat nadat chauffeurs hem de toegang weigerden [1]. Dit soort incidenten stapelen zich op. Chauffeurs legden al in 2021 meermaals het werk neer vanwege bedreigingen en intimidatie [1]. Nu trekt Qbuzz de stekker uit het betaalsysteem.
Ministerie neemt regie over met besloten vervoer
De nieuwe gratis pendelbus wordt geen gewoon openbaar vervoer [1][2]. Het ministerie van Justitie en Veiligheid organiseert de dienst samen met gemeenten Emmen en Westerwolde [1][2]. Uitvoerder Drenthe Tours gaat de ritten verzorgen als besloten vervoer [1][2]. Burgemeesters van beide gemeenten spraken maandag met Qbuzz en het OV-bureau over extra maatregelen [2][3]. Qbuzz-directeur Laurence Hovenkamp ziet het als een ‘cruciale stap om het hele pakket te laten slagen’ [1][2]. De vervoerder hoopt dat asielzoekers nu minder gebruik maken van reguliere buslijnen, waar het geld wél moet worden afgerekend.
Extra beveiliging moet chauffeurs beschermen
Qbuzz pakt het probleem breder aan dan alleen gratis vervoer [1][2]. Het COA zet hosts in die asielzoekers begeleiden naar de pendelbus [1][2]. Op station Emmen patrouilleren extra toezichthouders [1][2]. In gewone bussen rijden nu boa’s mee, die via portofoons direct contact hebben met chauffeurs [2][3]. Qbuzz zelf zette nog eens twee extra toezichthouders in voor veiligheid en toegangscontrole [2][3]. Alle maatregelen samen moeten ervoor zorgen dat chauffeurs weer veilig hun werk kunnen doen. Want wie wil er nog bus rijden als passagiers pinautomaten slopen?