Amsterdammers kunnen hun televisie niet meer verstaan door vliegtuiglawaai van Schiphol
Amsterdam, donderdag, 27 november 2025.
Elke 90 seconden dendert er een vliegtuig over Amsterdam. Bewoners moeten hun tv harder zetten of kunnen elkaar niet verstaan in de tuin. Het aantal klachten verdrievoudigde dit jaar naar bijna 47.000 meldingen. Een op de vijf overlastgeplagden overweegt te verhuizen vanwege het constante lawaai.
Driedubbele toename klachten door intensiever gebruik Oostbaan
Tussen 10 mei en 1 juli 2025 registreerde Schiphol maar liefst 46.846 meldingen van geluidsoverlast door laag overvliegende vliegtuigen [1]. Dat is meer dan 327.137 procent van het aantal meldingen in dezelfde periode vorig jaar, toen er 14.320 klachten binnenkwamen [1]. De explosieve stijging heeft een simpele oorzaak: de Buitenveldertbaan lag maanden uit vanwege werkzaamheden [1]. Hierdoor moest Schiphol veel vaker de Oostbaan inzetten, met aanvliegroutes die dwars over Amsterdam Noord, Centrum en Zuid gaan [1]. “Als de Oostbaan wordt gebruikt, is het niet normaal en die is de laatste tijd echt veel vaker open dan alleen bij storm. Wat een geluid is er dan zeg”, vertelt een van de ondervraagden [1].
Dagelijkse overlast voor vier op de tien Amsterdammers
Een onderzoek van AT5 onder 2.100 Amsterdammers toont aan dat vier op de tien inwoners overlast ervaart van overvliegende vliegtuigen [1]. Van deze groep geeft 60 procent aan wekelijks of dagelijks last te hebben [1]. De impact op het dagelijks leven is behoorlijk: bewoners kunnen elkaar niet verstaan in de tuin, moeten ramen dichtdoen bij mooi weer en zetten de televisie harder [1]. “Als we buiten zitten of een raam open hebben staan, bij lekker weer, kun je elkaar amper verstaan. Het is echt elke 90 seconden en dat de hele dag door, dat is niet te harden. Zelfs in de nacht dendert het gewoon door”, beschrijft een panellid de situatie [1]. Voor 20 procent van de overlastgeplagden is de situatie zo ernstig dat ze overwegen te verhuizen [1].
Amsterdam wil minder vluchten, maar juridische stappen blijven uit
Amsterdam bezit 20 procent van de aandelen in Schiphol en wil het aantal vluchten per jaar maximaal op 400.000 houden [1]. Ook pleit de gemeente voor een complete stop van nachtvluchten [1]. Ondanks de groeiende overlast kiest Amsterdam er vooralsnog voor om geen juridische stappen te ondernemen tegen Schiphol. “We zijn in principe terughoudend met het voeren van rechtszaken tegen besluiten die democratisch zijn genomen door medeoverheden. We geven de voorkeur aan andere manieren van beleïnvloeding van beleid”, aldus een woordvoerder [1]. Andere gemeenten zoals Uithoorn eisen wel handhaving vanwege overschrijding van geluidsnormen [1]. De gemeente Amsterdam houdt vast aan het doel van “een meer compacte luchthaven met een kleinere impact op de leefomgeving en het klimaat” [1].