Europa gooit 3 miljard euro naar één doel: wegkomen van Chinese grondstoffen
Brussel, dinsdag, 2 december 2025.
Brussel trekt de portemonnee wijd open om Europa’s gevaarlijke afhankelijkheid van China te doorbreken. De Commissie wil bedrijven verplichten hun toeleveringsketens te spreiden, terwijl minder dan 1% van zeldzame metalen uit telefoons en auto’s hier wordt gerecycled. Het plan: tegen 2030 zelf 10% produceren van wat Europa nodig heeft.
Subsidies en verplichtingen voor bedrijven
De Europese Commissie maakt de komende maanden 3 miljard euro vrij aan EU-subsidies voor projecten die de afhankelijkheid van China moeten verminderen [1]. Grote bedrijven krijgen straks de verplichting om een strategie te ontwikkelen die hun aanvoerlijnen diversifieert [1]. Dit gebeurt via een nieuw grondstoffencentrum dat gezamenlijke inkoop en investeringen moet aanjagen [1]. De Commissie waarschuwt dat een crisis in de toevoer van kritieke grondstoffen een zeer reële en acute bedreiging vormt [1]. Voor jouw elektrische auto betekent dit: de lithium in de batterij komt nu vooral uit de Chinese provincie Guizhou [1], maar dat moet dus anders.
Ambitieuze doelen tegen 2030
Europa zet forse doelen neer: tegen 2030 wil de EU minstens 10% van de benodigde kritieke grondstoffen zelf produceren, 40% verwerken en 25% recyclen [1]. Dat is nodig ook, want nu wordt minder dan 1% van de zeldzame metalen uit telefoons, computers en elektrische voertuigen in Europa gerecycled [1]. Terwijl gespecialiseerde recyclers in Frankrijk en Italië de capaciteit hebben om 20% van de Europese vraag te dekken [1]. De Commissie wil daarom de export van waardevolle schroot beperken - hieruit kan jaarlijks genoeg materiaal worden gewonnen voor 1 miljoen elektrische auto-accu’s [1]. Europa beschikt zelf over grondstoffen: Zweden en Finland hebben kobalt, Portugal en Frankrijk lithium [1].
Snellere vergunningen en nieuwe partners
Om meer grondstoffen in Europa te ontginnen, wil de Commissie milieuvergunningen sneller laten afgeven en bestaande milieuwetten herzien [1]. Tegelijk zoekt Brussel actief naar nieuwe leveranciers buiten China en doet onderzoek naar alternatieven voor zeldzame grondstoffen - waarbij Chinese deelname wordt uitgesloten [1]. Het is duurder om grondstoffen in Europa te produceren dan uit China te importeren, daarom moeten EU-landen samenwerken om de afhankelijkheid te verminderen [1]. Voor consumenten betekent dit mogelijk hogere prijzen voor elektronica en auto’s op korte termijn, maar meer leveringszekerheid op lange termijn.