Schiphol kondigt bouw tweede terminal aan ondanks krimpplannen
Amsterdam, vrijdag, 20 december 2024.
Luchthaven Schiphol in Amsterdam wil een tweede terminal bouwen om de groeiende passagiersstroom te beheren. Dit ondanks plannen om het aantal vliegtuigbewegingen te verminderen.
Groei ondanks krimp
Schiphol-topman Pieter van Oord heeft vandaag bekendgemaakt dat de luchthaven de komende jaren zal doorgroeien naar 90 miljoen passagiers [3]. Dit ondanks dat het aantal vliegbewegingen mogelijk krimpt van 500.000 naar 478.000 [3]. Om deze groei op te vangen wil de luchthaven €12 miljard investeren in onder meer een nieuwe terminal [3]. De uitbreiding is volgens Van Oord noodzakelijk vanwege de ‘te krappe’ behuizing [1].
Grotere vliegtuigen, meer passagiers
De opmerkelijke combinatie van minder vluchten maar meer passagiers wordt mogelijk door het inzetten van grotere vliegtuigen [1]. De luchthaven lijkt hiermee het voorbeeld te volgen van London Heathrow, dat met minder vluchten toch meer passagiers verwerkt [3]. Volgens Van Oord blijven mensen vliegen, ook met de recente prijsstijgingen [1]. Dit ondanks dat de vliegbelasting per 1 januari 2025 zal stijgen naar €29,40 per persoon per vlucht [2].
Politieke discussie
De uitbreidingsplannen komen op een gevoelig moment. De luchtvaartsector staat onder druk vanwege klimaat- en geluidsoverlast [2]. Van Oord accepteert de krimp in vliegbewegingen als een ‘politiek besluit’ [3]. Meer dan 114.000 banen zijn direct of indirect afhankelijk van de activiteiten op Schiphol [2], wat de balans tussen economische belangen en milieuoverwegingen complex maakt.