Treinwagons van NS worden mobiele ziekenhuizen voor gewonde militairen

Den Haag, maandag, 14 juli 2025.
Defensie is in gesprek met NS over de aankoop van 24 afgeschreven treinwagons die in 2026 worden omgebouwd tot rijdende noodhospitaals. Deze strategische stap maakt deel uit van een bredere voorbereiding op mogelijke militaire operaties in Oost-Europa. Het initiatief toont de innovatieve aanpak van Defensie bij het creatief inzetten van beschikbare middelen en het versterken van de militaire logistieke capaciteit in een periode van toenemende internationale spanning.
Defensie transformeert NS-treinwagons tot mobiele ziekenhuizen
Het Nederlandse Ministerie van Defensie onderhandelt met Nederlandse Spoorwegen (NS) over de aankoop van 24 afgeschreven treinwagons die in 2026 worden omgebouwd tot rijdende noodhospitaals [1]. Deze strategische stap past in een bredere voorbereiding op mogelijke militaire operaties in Oost-Europa, waarbij ook duizenden legerchauffeurs kunnen worden ingezet voor transport [2]. De NS bevestigt de gesprekken, maar noemt ze voorlopig verkennend, aangezien de wagons binnenkort worden vervangen door nieuwere modellen [1].
Innovatieve logistieke samenwerking
Brigadegeneraal Henny Bouman, verantwoordelijk voor logistieke uitbreiding bij Defensie, benadrukt dat nauwe samenwerking met civiele sectoren essentieel is voor grootschalig militair optreden [2]. Het zogenoemde Ecosysteem Logistiek vormt hierbij een unieke strategische samenwerking tussen Defensie en de transportsector, met als doel de mobiliteit en veerkracht van het Nederlandse leger te vergroten [2]. Naast de treinwagons sloot Defensie recent ook een overeenkomst met KLM voor het inzetten van reservisten, waaronder gevechtspiloten, vanwege de toegenomen mondiale veiligheidsdreiging [2].
Voorbereiding op toekomstige uitdagingen
Het initiatief toont de innovatieve aanpak van Defensie bij het creatief inzetten van beschikbare middelen [3]. Het ecosysteem omvat vier hoofdgebieden – transport, opslag, overslag en facilitaire diensten – met meer dan veertig deelkavels waarin het leger minimaal twee bedrijven per deelkavel wil betrekken [2]. Door deze benadering krijgen logistieke bedrijven een cruciale rol binnen de verdedigingsinfrastructuur, wat een snelle en efficiënte bevoorrading in crisissituaties mogelijk moet maken [2].