Laadpalengigant EVBox valt om: honderden banen op de tocht

Laadpalengigant EVBox valt om: honderden banen op de tocht

2024-10-13 economie

Amsterdam, zondag, 13 oktober 2024.
Frans energiebedrijf Engie heft Nederlandse laadpalenfabrikant EVBox op. Zevenhonderd banen verdwijnen, vooral in Amsterdam. Ondanks wereldwijde levering van 500.000 laadpunten leed EVBox forse verliezen. Verkoop mislukte, alleen Franse snellaadtak blijft overeind.

Verlieslatende jaren en mislukte verkoop

EVBox, opgericht in 2010, was ooit een pionier in de laadpaalindustrie, maar kende onder de vleugels van Engie financiële problemen. De verliezen stapelden zich op tot een schokkende 800 miljoen euro sinds de overname in 2017. Hoewel het bedrijf trots was op zijn 500.000 geleverde laadpunten wereldwijd, kon het niet ontsnappen aan de rode cijfers. Engie probeerde EVBox nog te verkopen, maar zonder succes. Twee biedingen werden serieus overwogen, maar uiteindelijk besloot Engie zich te concentreren op de verkoop van slechts één snellaadfabriek in Bordeaux, waardoor slechts dertig banen behouden blijven[1][2].

Verbijstering en kritiek binnen EVBox

De aankondiging van de sluiting kwam als een klap voor de medewerkers van EVBox. Er heerst veel teleurstelling en onbegrip binnen het bedrijf. Sommigen wijzen met een beschuldigende vinger naar Engie, waarbij ze suggereren dat nationale belangen de doorslag gaven bij het besluitvormingsproces. Ondanks de aanhoudende verliezen meenden velen dat de groeiende vraag naar laadpalen, gedreven door de wereldwijde energietransitie, de situatie had kunnen redden. Toch koos Engie, met de Franse staat als grote aandeelhouder, voor een strategische liquidatie, wat bijdraagt aan de speculatie over bevoordeling van Franse belangen[3][4].

De toekomst voor de werknemers

Met de sluiting verliezen honderden werknemers hun baan, voornamelijk op het hoofdkantoor in Amsterdam. Engie is momenteel in gesprek met de ondernemingsraad om tijdelijke werkgelegenheid te bieden aan zo’n honderd werknemers om de essentiële dienstverlening voort te zetten. De exacte afwikkeling van de sluiting en de betrokkenheid van vakbonden blijven echter onduidelijk. Naast Nederland worden ook banen in de Verenigde Staten en Duitsland geraakt. Het is een bittere pil voor een bedrijf dat ooit zoveel potentieel had, maar in het huidige economische klimaat niet kon overleven[5][6].

Bronnen


www.bnr.nl www.nu.nl fd.nl EVBox Engie www.automotive-online.nl www.fleet-mobility.nl