Maximumsnelheid op de fiets: De oplossing voor levensgevaarlijke fietspaden?

Maximumsnelheid op de fiets: De oplossing voor levensgevaarlijke fietspaden?

2025-07-10 binnenland

Den Haag, donderdag, 10 juli 2025.
Het Nederlandse kabinet wil een maximumsnelheid invoeren op fietspaden om het stijgende aantal fietsongelukken terug te dringen. Vooral e-bikes en fatbikes vormen een risico door grote snelheids- en massaverschillen. Gemeenten krijgen toestemming om te experimenteren met snelheidslimieten, waarschijnlijk rond 20-25 km/h. In 2024 vielen 270 dodelijke slachtoffers onder fietsers, tegenover 224 in 2023. Jaarlijks belanden meer dan 70.000 fietsers op de spoedeisende hulp, met 5.000 ernstig gewonden. Het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029 moet deze trend keren.

Fietsveiligheid onder druk

Het Nederlandse kabinet zoekt urgente oplossingen voor de toenemende fietsongevallen. In 2024 vielen 46 meer verkeersdoden onder fietsers dan in het voorgaande jaar [1][2]. Jaarlijks belanden meer dan 70.000 fietsers op de spoedeisende hulp, waarvan 5.000 met ernstige verwondingen [2]. Minister Robert Tieman van Infrastructuur wil gemeenten toestemming geven te experimenteren met snelheidslimieten op fietspaden, waarschijnlijk tussen 20 en 25 kilometer per uur [1][2].

Risico’s op de fietspaden

De toename van e-bikes en fatbikes zorgt voor gevaarlijke snelheids- en massaverschillen op fietspaden [2]. Onderzoek wijst uit dat acht op de tien ernstig gewonde fietsers vallen zonder botsing met een motorvoertuig, waarbij zes op de tien slachtoffers ouder zijn dan zestig jaar [2]. Het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029 moet deze trend keren door experimentele snelheidsbeperking en verhoogde verkeersveiligheid [1][2].

Toekomstplannen

Het kabinet investeert 50 miljoen euro in fietsveiligheid en wil het helmgebruik verhogen van 4% naar 25% binnen tien jaar [2]. De oorspronkelijke ambitie om verkeerslachtoffers te halveren blijkt onhaalbaar, waardoor nu wordt ingezet op een geleidelijke daling van fietsongevallen [2]. Gemeenten kunnen naar verwachting vanaf 2026 beginnen met experimenten op de 153.000 kilometer wegen waar gefietst mag worden [2].

Bronnen


fietsveiligheid maximumsnelheid