Gemeente Tubbergen liet inwoners negen maanden wachten op antwoord over azc-klachten

Gemeente Tubbergen liet inwoners negen maanden wachten op antwoord over azc-klachten

2025-12-17 binnenland

Albergen, woensdag, 17 december 2025.
De Nationale Ombudsman oordeelt dat gemeente Tubbergen onbehoorlijk handelde bij klachten over het asielzoekerscentrum in Albergen. Inwoners moesten tot negen maanden langer wachten dan de toegestane veertien weken. De gemeente schakelde advocaten in, waardoor bewoners zich tegenover vier juristen zagen zitten in plaats van gemeenteambtenaren. Sommigen voelden zich zo geïntimideerd dat ze afzagen van een hoorzitting. Burgemeester Postma erkent dat hun aanpak afstandelijk overkwam en belooft te leren van deze ervaring.

Advocaten in plaats van ambtenaren creëren afstand

De problemen ontstonden nadat het Rijk in augustus 2022 het voormalige hotel ‘t Elshuys in Albergen aanwees als asielzoekerscentrum voor oorspronkelijk 300 asielzoekers [1][2]. Dit leidde tot grote onrust, protesten en zelfs brandstichting [3]. Burgemeester Anko Postma, ambtenaren en raadsleden werden bedreigd [4][5]. De gemeente besloot daarom een extern advocatenkantoor in te schakelen voor de klachtbehandeling [6]. Het resultaat? Inwoners zaten tijdens hoorzittingen soms tegenover vier advocaten, zonder ook maar één gemeenteambtenaar te zien [7]. Ombudsman Reinier van Zutphen: “Ze troffen niet de burgemeester of wethouder aan de overkant van de tafel, maar een advocaat die namens de gemeente sprak” [8]. Sommige bewoners voelden zich zo geïntimideerd dat ze helemaal afzagen van een hoorzitting [9].

Landelijke trend van groeiende spanningen

Het probleem in Tubbergen past in een landelijke trend van toenemende spanningen rondom asielzoekerscentra [10]. In Terneuzen trad burgemeester Erik van Merrienboer terug na fel protest [11]. In Venlo worden burgemeester en raadsleden beveiligd vanwege woede over een nieuw azc [12]. De Nationale Ombudsman waarschuwt dat participatie vaak wordt misbruikt om steun te krijgen voor plannen die al vaststaan [13]. “Eerlijk zijn tegen de burger betekent aangeven waar inwoners geen invloed hebben en waar zij wél kunnen meedenken”, stelt de ombudsman [13]. Het asielzoekerscentrum in Albergen opende uiteindelijk in september 2024 met 150 asielzoekers in plaats van de geplande 300 [14]. Burgemeester Postma erkent nu: “Achteraf constateren we dat onze aanpak als afstandelijk kon overkomen en dat een aantal inwoners zich niet gehoord voelde” [15].

Gemeente belooft verbetering

De gemeente Tubbergen geeft toe dat de behandeling van meer dan 100 klachten te lang duurde door het grote aantal, juridische procedures en personeelstekort [16]. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wijst erop dat dit alles speelde voor de komst van de spreidingswet, die asielzoekers evenrediger over gemeenten moet verdelen [17]. Ombudsman Van Zutphen benadrukt dat gemeenten “hulp en duidelijkheid van het Rijk nodig hebben, geen zwabberend beleid” [18]. De gemeente streeft ernaar de nog niet afgehandelde klachten voor het einde van 2025 af te handelen [19]. Burgemeester Postma hoopt dat er stappen gezet kunnen worden om de situatie te normaliseren: “Als er gekozen was voor een andere werkwijze had dit naar verwachting ook weerstand opgeleverd. Want bij sommige bewoners kan je het eigenlijk nooit goed doen” [20].

Bronnen


asielzoekerscentrum ombudsman