Benzine bereikt het duurste punt van 2025 met €2,195 per liter
Nederland, donderdag, 13 november 2025.
Voor het eerst sinds juli 2024 betalen Nederlanders meer dan €2,19 per liter benzine. De stijging zet door sinds juni dit jaar. Terwijl Duitse automobilisten nog altijd rond €1,70 betalen, klimt de Nederlandse benzineprijs naar recordhoogtes van 2025.
Tankkosten lopen flink op voor Nederlandse automobilisten
De Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) voor Euro95 (E10) staat vandaag op €2,195 per liter [1]. Dit is het hoogste niveau sinds 11 juli 2024, meer dan een jaar geleden [1]. Voor een doorsnee gezin betekent dit dat een volle tank van 50 liter nu 109.75 euro kost. Tankstations zoals Iesberts in Limburg rekenen vandaag €1,889 per liter voor Euro95-E10 [2], terwijl andere stations de landelijke adviesprijs volgen. De prijsstijging treft vooral forenzen en gezinnen die dagelijks afhankelijk zijn van de auto.
Grote prijsverschillen met buurland Duitsland blijven bestaan
Terwijl Nederlandse automobilisten diep in de buidel tasten, betalen Duitse bestuurders nog altijd veel minder. Op 10 november 2025 kostte een liter E10 in Duitsland ongeveer €1,70, terwijl de Nederlandse adviesprijs op dat moment €2,17 per liter bedroeg [3]. Dit prijsverschil van meer dan 40 cent per liter maakt tanken over de grens aantrekkelijk. Duitse tankstations hanteren wel zogenoemde ‘pingpongprijzen’ die gemiddeld 22 keer per dag veranderen, soms zelfs tot 50 keer per dag [3]. Voor grensbewoners kan dit betekenen dat ze binnen vijf minuten van €1,75 naar €1,77 per liter zien stijgen [3].
Economische onzekerheid kan benzineprijzen beïnvloeden
De benzineprijs wordt voor een kwart bepaald door de olieprijs [4]. Economen wijzen erop dat handelsspanningen tussen Amerika en andere landen kunnen leiden tot lagere olieprijzen door verminderde economische vraag [4]. Olie-expert Hans van Cleef legt uit dat grondstoffen zoals olie, metaal en gas dalen in prijs wanneer de economie krimpt [4]. Dit gebeurde bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis, toen er weinig werd geproduceerd en gereisd [4]. Voor Nederlandse automobilisten zou dit betekenen dat toekomstige benzineprijzen mogelijk kunnen dalen als de wereldeconomie vertraagt door handelsoorlogen [4].