Europa's grootste havens tekenen deal die de energietoekomst van een heel continent kan veranderen
      
      
      Rotterdam, dinsdag, 4 november 2025.
Rotterdam en Duisburg bundelen hun krachten in een baanbrekende samenwerking die de Rijncorridor moet transformeren tot Europa’s groene energiehub. De deal, ondertekend op 31 oktober 2025, richt zich op CO2-export en duurzame transportcorridors via de binnenvaart. Rotterdam importeert nu 13 procent van Europa’s energie - straks willen ze dé invoerhaven voor hernieuwbare energie worden.
Binnenvaart wordt ruggengraat van groene energie
De binnenvaart krijgt een hoofdrol in deze energierevolutie [1]. “Logistiek is een teamsport – en de haven van Rotterdam is onze ideale partner”, zegt Markus Bangen, CEO van Duisport [3]. De cijfers spreken boekdelen: circa 60 procent van de binnenvaartvolumes en 70 procent van het spoorgoederenvervoer gaat de grens over naar het oosten [1]. Minister-president Hendrik Wüst van Noordrijn-Westfalen was aanwezig bij de ondertekening en benadrukte dat Rotterdam als Europa’s grootste zeehaven en Duisburg als ‘s werelds grootste binnenhaven samen “een cruciale bijdrage leveren aan de industriële toekomst van Noordrijn-Westfalen” [3]. De samenwerking bouwt voort op successen uit 2022, zoals de koppeling van digitale port-community-systemen RheinPorts en Portbase en de pilot van het eerste low-carbon-ammoniaktransport [1].
Van fossiel naar groen: de grote omslag
“Op dit moment wordt 13 procent van de Europese energievraag geïmporteerd via Rotterdam”, vertelt Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam [1][3]. “Het gaat hierbij nog steeds voornamelijk om fossiele energiebronnen, maar op de lange termijn willen we de invoerhaven van Europa voor hernieuwbare energiebronnen worden.” CO2-export vormt een nieuwe bouwsteen in deze samenwerking [3][4]. Dit is essentieel voor sectoren die moeilijk te decarboniseren zijn [3]. Denk aan staalfabrieken en chemische bedrijven die hun uitstoot moeten wegvangen en opslaan. “De vaarweg heeft daarom een sterke lobby nodig”, benadrukt Siemons [1][3]. Deze digitale corridor moet data tussen havens, terminals, vervoerders en bedrijven veilig en gestandaardiseerd uitwisselen [1].
Wat betekent dit voor Nederland?
Deze deal maakt Nederland tot het groene energieknooppunt van Europa. “Een goed functionerende digitale corridor vergroot de voorspelbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid van transport”, zegt Casper Roerade van evofenedx [1]. Voor gewone consumenten betekent dit stabielere energieprijzen en een betrouwbaardere energievoorziening. De Rijncorridor wordt “de levensader van de Europese industrie en handel” en vormt “een essentieel knooppunt voor de leveringszekerheid van goederen en grondstoffen” [1]. Wüst benadrukt dat deze samenwerking het concurrentievermogen van de economie versterkt en de veerkracht van logistieke ketens vergroot, waardoor Noordrijn-Westfalen een logistieke hub wordt voor Europa’s energievoorziening [3]. De focus ligt niet alleen op fysieke verduurzaming, maar ook op digitalisering van de hele transportketen [1].