Hotels geven tot de helft van hun inkomsten weg aan Booking.com
Nederland, zondag, 14 december 2025.
Nederlandse hotels betalen soms 50% van hun kamerprijs aan Booking.com om zichtbaar te blijven voor gasten. Het onderzoek van het AD toont aan dat het platform een monopoliepositie heeft waarin hoteliers zich gedwongen voelen mee te werken. Een hoteleigenaar vergelijkt het met ‘Zij spelen voor Sinterklaas, wij betalen de cadeautjes.’ Basiscommissie is 15%, maar met kortingen en extra services loopt dit op tot maximaal 50% van de originele prijs.
Commissies stapelen zich op tot dramatische bedragen
De cijfers uit het AD-onderzoek van verslaggever Sander van Mersbergen zijn beangstigend voor hoteliers [1]. Booking.com hanteert een basiscommissie van 15 procent die al meer dan tien jaar bestaat [1]. Maar daar blijft het niet bij. Hotels kunnen ‘Preferred Partner’ worden voor 3 procent extra commissie, wat resulteert in een hogere positie in de zoekresultaten [1]. De Genius-korting bedraagt maximaal 20 procent en wordt door de hotels betaald [1]. Booking.com rekent ook 1 tot ‘iets meer dan 3 procent’ transactiekosten als de betaling via Booking loopt [1]. Een hotel dat alle mogelijkheden van Booking gebruikt, kan tot 50 procent van de originele kamerprijs verliezen door 50 procent aan commissies en kortingen, exclusief transactiekosten [1]. Niels ten Cate, eigenaar van Hotel ten Cate in Emmen met 60 kamers, draagt jaarlijks 70.000 tot 90.000 euro af aan Booking.com [1]. Fletcher Hotels, de grootste Nederlandse hotelketen, betaalt jaarlijks ruim 5 miljoen euro aan het platform [1].
Hoteliers voelen zich gegijzeld door monopoliepositie
De frustratie bij hoteliers is groot. Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels, stelt cynisch: ‘Wij zijn de grootste sponsor van Booking in Nederland’ [1]. Een anonieme ondernemer spreekt nog duidelijker: ‘Booking is gewoon een monopolist. Als zij de commissie met 5 procent willen verhogen, kunnen we daar niks tegen doen’ [1]. Hermans erkent de afhankelijkheid: ‘Het is heel moeilijk om de Spaanse of Chinese markt te bewerken als Nederlandse keten. Daarvoor maken we strategisch gebruik van Booking. Alternatieven zijn er eigenlijk niet’ [1]. De macht van het platform blijkt uit concrete voorbeelden. Van een chalet in Oisterwijk dat voor 223 euro werd geboekt, hield eigenaar Luc van Breugel slechts 185 euro over terwijl Booking.com 38 euro kreeg [1]. Voor een appartement aan de Moezel ontvingen verhuurders amper 700 euro van de 844 euro huur [1].
Booking verdient miljarden terwijl hotels worstelen
De cijfers van Booking.com spreken boekdelen over de winstgevendheid van dit model. In 2024 boekte het bedrijf 23 miljard euro omzet en 5,7 miljard euro winst [1]. Reizigers boekten voor 160 miljard euro aan reizen via de site [1]. Booking.com heeft 15.000 tot 20.000 partners in één land [1]. Een woordvoerder van Booking.com verdedigt het systeem: ‘Bij een commissie van 15 procent staat tegenover elke euro die een hotel aan Booking betaalt, 6 tot 7 euro aan omzet’ [1]. Toch blijft de pijn bij hoteliers groot. Een verhuurder aan de Moezel nuanceert wel: ‘Booking.com kost geld, maar neemt ook veel administratie uit handen’ [1]. De Europese Commissie heeft al een stap gezet door de praktijk te verbieden waarbij hotels op hun eigen site geen lagere prijzen mochten rekenen dan op Booking.com [1]. Maar voor echte verandering moeten hoteliers waarschijnlijk nog lang wachten.