Brussel vreest prijsexplosie door klimaatwet en bereidt noodrem voor benzine en gas
 
      
      
      Brussel, zaterdag, 25 oktober 2025.
Honderden euro’s extra per jaar aan de pomp en op je energierekening. Dat dreigt vanaf 2027 door een nieuwe EU-klimaatwet die CO₂-uitstoot van brandstof en gas belast. Negentien landen slaan alarm en waarschuwen voor een volksopstand. Eurocommissaris Hoekstra werkt aan een ‘schokdemper’ om de klap te verzachten, maar houdt vast aan de invoerdatum. De groene erfenis van Frans Timmermans kraakt onder politieke druk.
Timmermans-taks raakt portemonnee direct
De zogenoemde ‘Timmermans-taks’ slaat toe in 2027 [1]. Dan moeten leveranciers van benzine, diesel en aardgas betalen voor hun CO₂-uitstoot via het nieuwe emissiehandelssysteem ETS2 [1]. Die kosten belanden bij jou. Een gemiddeld Nederlands gezin betaalt honderden euro’s per jaar extra [1]. Kleine ondernemers krijgen een rekening van ruim duizend euro [1]. Negentien EU-landen, waaronder Nederland, hebben in een brandbrief aan Eurocommissaris Wopke Hoekstra gewaarschuwd dat het systeem te hard van start gaat [1]. “Landen vrezen voor een opstand onder de bevolking,” zegt een diplomatieke bron in Brussel [1].
Hoekstra werkt aan noodrem voor prijsschok
Eurocommissaris Hoekstra komt dinsdag 29 oktober met een concreet voorstel voor een ‘schokdemper’ [1]. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen bevestigde dit in een brief aan Europese regeringsleiders [1]. Een optie is om extra gratis uitstootrechten uit te delen, zodat de CO₂-prijs kunstmatig wordt gedrukt [1]. Von der Leyen benadrukte dat Brussel wil voorkomen dat “consumenten de rekening betalen voor de groene dadendrang van de afgelopen jaren” [1]. Toch houdt Hoekstra vast aan de invoeringsdatum van 2027 [1]. Donderdag buigen EU-staatshoofden zich over het klimaatdoel voor 2040 [1].
Groene koers kraakt onder politieke druk
De groene erfenis van Frans Timmermans kraakt aan alle kanten [1]. Sinds de laatste verkiezingen is de Europese Commissie opgeschoven naar een centrumrechtse koers [1]. Het Europese verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotor per 2035 ligt onder vuur [1]. Ook de omstreden ontbossingswet dreigt te sneuvelen door een rechtse meerderheid in het Europees Parlement [1]. EU-landen willen alleen instemmen met het klimaatdoel voor 2040 als het “pragmatisch” te rijmen is met de economie [2]. Ze eisen een herzieningsclausule als de concurrentiekracht in het geding komt [2]. Het doel kan dan mogelijk worden aangepast [2].