Verzorgingsarmoede rukt op: 1 op 5 Nederlanders kan basale hygiëneproducten niet betalen

Verzorgingsarmoede rukt op: 1 op 5 Nederlanders kan basale hygiëneproducten niet betalen

2025-06-10 binnenland

Amsterdam, dinsdag, 10 juni 2025.
Een alarmerend onderzoek onthult dat steeds meer Nederlanders worstelen met verzorgingsarmoede. In slechts één jaar tijd is het aantal getroffen volwassenen gestegen van 1 op 7 naar 1 op 5. Vooral jonge werkenden met lage of middeninkomens worden geraakt. De impact gaat verder dan financiële zorgen: bijna een derde voelt zich minderwaardig, ruim een derde ervaart faalgevoel en velen mijden winkels uit schaamte. Kruidvat en het Armoedefonds slaan alarm over deze groeiende maatschappelijke uitdaging.

De groei van verzorgingsarmoede

Het aantal Nederlanders dat worstelt met verzorgingsarmoede is schrikbarend gestegen van 1 op 7 naar 1 op 5 volwassenen [1][2]. Vooral jonge werkenden met lage of middeninkomens worden hard getroffen, waarbij opvallend genoeg vier op de tien mensen met verzorgingsarmoede een fulltime baan hebben [3]. De financiële druk is zo groot dat mensen fundamentele verzorgingsproducten zoals tandpasta, wasmiddel en deodorant niet kunnen betalen [4].

Emotionele impact van verzorgingsarmoede

De gevolgen gaan verder dan financiële zorgen. Bijna een derde van de mensen in verzorgingsarmoede voelt zich minderwaardig [5], terwijl ruim 33.33 procent het ervaart als een persoonlijk falen [6]. De schaamte is zo groot dat 1 op 5 bewust winkels mijdt om confrontatie met hun financiële situatie te voorkomen [7]. Verhalen zoals die van Ron (60), die sneller over straat loopt zodat mensen zijn roos niet zien, illustreren de diepe emotionele impact [8].

Maatschappelijke reactie

Kruidvat en het Armoedefonds slaan alarm en nemen concrete stappen. Van 9 tot 22 juni 2025 organiseren zij ‘Samen in Actieweken’ waarbij klanten producten kunnen kopen en doneren aan gezinnen in financieel kwetsbare situaties [9]. Kruidvat doneert bovendien 30.000 Health & Beauty kaarten ter waarde van €25 aan het Armoedefonds [10]. Ed van de Weerd, CEO van Kruidvat, benadrukt: ‘We willen samen stap voor stap het armoedeprobleem in Nederland aanpakken’ [11].

Bronnen


koopkracht verzorgingsarmoede