Een limburgse boerderijwinkel wint de slechtste slogan van 2025 met slechts 32 stemmen voorsprong
Nederland, donderdag, 18 december 2025.
Boerderijwinkel Akkerhof uit Vaals heeft de verkiezing gewonnen met hun slogan ‘Beter dan snuiven… onze pitloze druiven! Verslavend lekker’. Met 1.839 stemmen versloeg ze nipt de nummer twee ‘Met de juiste sproeier wordt alles nat!’ die 1.807 stemmen kreeg. De slogan ontstond na een opmerking van een medewerker dat je beter verslaafd kunt zijn aan druiven dan aan drugs. Eigenaar Hélène Kremer was eerst sceptisch over de nominatie, maar is nu blij met alle positieve reacties en media-aandacht die de winst heeft opgeleverd. De jaarlijkse verkiezing trekt veel aandacht van het Nederlandse publiek.
Spannende finale na wekenlange stemronde
De uitslag kwam woensdag 18 december bekend na een week waarin meer dan 6.500 stemmers in totaal 11.764 stemmen uitbrachten [1]. Boerderijwinkel Akkerhof uit het Limburgse Vaals behaalde de winst met hun controversiële druivenslogan [2]. De nummer twee, R&R Beregeningsinstallaties met ‘Met de juiste sproeier wordt alles nat!’, kreeg 1.807 stemmen - slechts 32 stemmen minder [3]. Op de derde plaats eindigde D.D. Tegelwerken uit Hazerswoude-Rijndijk met hun woordspeling ‘Soms zit het mee, soms zit het tegel’ die 1.726 stemmen kreeg [3]. Deze verkiezing volgt op de eerdere berichtgeving waarin tien bedrijven kans maakten op de beruchte titel [4].
Van medewerkersgrap tot landelijke bekendheid
Eigenaar Hélène Kremer vertelt dat de slogan ontstond uit een spontane opmerking van een medewerker [5]. ‘Ze zijn verslavend, zo lekker. Je kunt beter verslaafd zijn aan druiven dan aan drugs’, zei die medewerker volgens Kremer [1]. De tekst staat elk jaar op een spandoek bij de Zuid-Limburgse boerderijwinkel tijdens het druivenseizoen [6]. Kremer was aanvankelijk sceptisch over de nominatie maar straalt nu van trots [7]. ‘De telefoon stond roodgloeiend met enthousiaste klanten die ons op de radio of televisie hadden zien langskomen’, aldus de onderneemster [7]. Ze ontvangt binnenkort de Blauwe Tegel van platform SlechteSlogans.nl [6].
Marketingmislukking als successtrategie
De jaarlijkse verkiezing bewijst dat slechte slogans paradoxaal genoeg goed kunnen uitpakken voor ondernemers [GPT]. Vorig jaar won nog Roy van Velzen van Aircare Airconditioning met ‘Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt’ [8]. Eerdere winnaars zoals Benny van Es, die in 2021 won met ‘Mijn ballen wegen 130 gram’, bevestigen dat de media-aandacht enorm kan zijn [9]. ‘Ze blijven aan mijn ballen denken, blijkbaar’, grapt Van Es over de blijvende naamsbekendheid [9]. Voor Kremer betekent de winst niet alleen een mooie afsluiting van 2025, maar ook gratis reclame voor haar complete boerderijwinkel met groente, fruit en rundvlees [10].
Bronnen
- www.nu.nl
- www.ad.nl
- www.ad.nl
- dgki.nl
- www.nu.nl
- www.sloganverkiezing.nl
- www.ad.nl
- www.nu.nl
- www.gelderlander.nl
- www.sloganverkiezing.nl