Nederland vecht tegen acht landen om prestigieus Europees douanekantoor binnen te halen
Brussel, dinsdag, 2 december 2025.
Nederland lobbyt hard om het nieuwe Europese douaneagentschap in Den Haag te vestigen, maar krijgt stevige concurrentie van Frankrijk, Spanje, Italië, Polen, Kroatië, Portugal, Roemenië en België. Het agentschap moet de stroom van 4,6 miljard goedkope Chinese pakketjes aanpakken die jaarlijks de EU binnenstromen. De vestiging brengt 250 banen en grote strategische voordelen. Staatssecretaris Heijnen ziet Nederland als logische keuze vanwege Rotterdam en Schiphol, die een derde van alle EU-goederen verwerken. De EU plant nieuwe regels: geen vrijstelling meer voor pakketjes onder 150 euro en 2 euro administratiekosten per zending. Het besluit valt in 2028.
Chinese pakketjesberg overspoelt Europa
De EU importeerde in 2024 bijna 4,6 miljard laagwaardige producten onder de 150 euro via online bestellingen [1]. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor [1]. Meer dan 90 procent van deze pakketjes komt uit China [1]. ‘De hoeveelheid troep die nu de EU binnenkomt is ongelooflijk’, zegt Dirk Gotink van het NSC, hoofdonderhandelaar namens het Europees Parlement [1][2]. ‘Het zijn producten die maar een paar keer gebruikt worden en dan op de vuilnisbelt terechtkomen’ [1][2]. Deze Chinese pakketjes voldoen vaak niet aan Europese kwaliteitseisen op het gebied van veiligheid en milieu [1].
Nederland speelt handig in op strategische positie
‘Nederland is een logische vestigingsplaats voor de Douaneautoriteit’, schreef demissionair staatssecretaris van Financiën Heijnen vorige week [2]. Het land verwerkt ongeveer een derde van alle goederen die de EU binnenkomen via de haven van Rotterdam en Schiphol [2]. Nederland wijst ook op de expertise van de Nederlandse Douane en de goede voorzieningen in Den Haag [1]. Het nieuwe agentschap zal naar verwachting ongeveer 250 banen creëren [2]. De vestiging zou een strategische winst betekenen, vergelijkbaar met het binnenhalen van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) in 2017 [2].
Nieuwe EU-regels maken Chinese koopjes duurder
De EU wil nieuwe regels invoeren om de Chinese pakketjesstroom aan te pakken [1][2]. De vrijstelling van invoerrechten voor pakketjes onder 150 euro verdwijnt [1][2]. Daarbovenop komt een administratiekost van 2 euro per verzending [1][2]. De Europese Commissie, de lidstaten en het Europees Parlement onderhandelen nog over deze nieuwe regels [1]. Het nieuwe Europese douaneagentschap gaat data van alle binnenkomende pakketten verzamelen en gezamenlijke risicoanalyses maken [1]. De doelstelling is dat het agentschap op 1 juli 2028 operationeel wordt [3]. De definitieve locatie wordt nog onderhandeld tussen de lidstaten en het Europees Parlement [1].