Duizenden elektrische auto's konden dagenlang niet thuis opladen door mysterieuze Eneco-storing
Nederland, woensdag, 26 november 2025.
Een week lang stonden thuislaadpalen van Eneco Connectric stil. Duizenden eigenaren van elektrische auto’s konden hun voertuig niet opladen. Eerst wees Eneco naar de Cloudflare-storing van dinsdag, maar waarom die een week later nog problemen veroorzaakte bleef mysterieus. Het incident toont hoe kwetsbaar onze groeiende laadinfrastructuur is. Sinds dinsdag 13:00 uur werken de palen weer, bevestigen gebruikers op forums.
Cloudflare-storing krijgt de schuld, maar mysterie blijft
Klanten meldden sinds vorige week op het forum van Tweakers dat hun Eneco Connectric-laadpaal weigerde te werken [1]. Sommige eigenaren van elektrische auto’s konden hun voertuig daardoor niet langer thuis opladen. Eneco wees aanvankelijk naar de grote storing bij netwerkbedrijf Cloudflare van dinsdag 19 november, die veel websites platlegde [1]. Maar waarom die eenmalige storing een week later nog steeds problemen veroorzaakte bij de laadpalen, dat bleef lang onduidelijk [1]. Het exacte aantal getroffen klanten houdt Eneco geheim [1][4].
Dinsdag om 13:00 uur belofte van herstel
Eneco beloofde dinsdag 25 november om 13:00 uur dat de getroffen laadpunten binnen enkele uren weer zouden werken [1][4]. Het bedrijf beweerde toen de oorzaak van de storing te hebben gevonden en opgelost [1]. Op het Tweakers-forum bevestigden verschillende klanten sindsdien dat hun laadpaal weer functioneert [1][4]. Over eventuele compensatie voor de getroffen klanten zwijgt Eneco vooralsnog [4]. De klantenservice verwees gebruikers eerder naar problemen bij een derde partij [5].
Kwetsbaarheid van Nederlandse laadinfrastructuur blootgelegd
Dit incident toont hoe afhankelijk Nederlandse elektrische rijders zijn van complexe technische systemen [GPT]. Een storing bij één leverancier kan duizenden gezinnen dagenlang van hun dagelijkse mobiliteit beroven. Voor veel mensen betekent dit gedwongen gebruik van publieke laadpalen of het omkijken naar alternatieven. De groeiende elektrische automarkt in Nederland wordt steeds kwetsbaarder voor dit soort technische problemen [GPT]. Wie thuis geen werkende laadpaal heeft, moet soms kilometers omrijden naar een werkende publieke laadpaal.