Walibi's Bloederige Reclamestunt Gaat Volledig Mis: Park Trekt Omstreden Video Terug

Walibi's Bloederige Reclamestunt Gaat Volledig Mis: Park Trekt Omstreden Video Terug

2025-08-25 binnenland

Biddinghuizen, maandag, 25 augustus 2025.
Attractiepark Walibi Holland heeft een controversiële Halloween-reclame definitief ingetrokken na massale publieke kritiek. In de video werd een angstige vrouw geveild en vervolgens vermoord, wat woedende reacties opriep. Organisaties zoals WOMEN Inc. noemden de commercial een ongepaste marketingtactiek, vooral gezien recente vrouwenmoorden. Het pretpark erkende de gevoeligheid van de beelden en beloofde binnenkort een nieuwe, maatschappelijk verantwoorde campagne te lanceren.

Walibi’s Controversiële Reclamecampagne Trekt Woede Aan

Attractiepark Walibi Holland heeft een omstreden reclamespotje voor het Fright Nights-evenement volledig ingetrokken nadat de video heftige kritiek had uitgelokt. In de reclame werd een doodsbange vrouw geveild en vervolgens vermoord, wat leidde tot geschokte reacties van sociale organisaties en het publiek [1][2]. WOMEN Inc. noemde de commercial bijzonder ongepast en stelde dat ‘femicide geen marketingtruc is’ [3].

Timing en Maatschappelijke Context

De timing van de reclame was uiterst gevoelig, aangezien deze samenviel met de recente moord op de zeventienjarige Lisa uit Abcoude [4]. Schrijfster en actrice Nienke ‘s Gravemade noemde het filmpje ‘heel walgelijk’ en wees op de pijnlijke context [2]. Walibi erkende de kritiek en benadrukte dat geweld tegen vrouwen nooit geaccepteerd kan worden, zelfs niet in fictieve Halloween-context [1].

Walibi’s Reactie en Toekomstplannen

Het pretpark kondigde aan de video tijdelijk terug te trekken en beloofde binnenkort een nieuwe, maatschappelijk verantwoorde campagne te lanceren [1][2]. Walibi stelde dat de personages overduidelijk fictief waren en benadrukte dat inclusiviteit een basiswaarde is voor het bedrijf [3]. De beslissing om de reclame in te trekken toont aan hoe gevoelig marketingcampagnes kunnen liggen in de huidige maatschappelijke context [GPT].

Bronnen


Reclame-ophef Halloween-campagne