Ford-topman noemt Chinese EV-concurrentie 'strijd om ons leven' en slaat handen ineen met Renault
Europa, dinsdag, 9 december 2025.
Ford en Renault bundelen krachten tegen Chinese automakers die Europa overspoelen met goedkope elektrische auto’s. De twee autogiganten ontwikkelen samen twee nieuwe elektrische modellen vanaf 2028. Chinese merken zoals BYD veroveren steeds meer Europese marktaandeel met technisch geavanceerde auto’s voor veel lagere prijzen. Ford heeft dit jaar al 4.000 banen geschrapt in Europa en de productie van nieuwe elektrische modellen teruggeschroefd. De samenwerking toont hoe wanhopig westerse autofabrikanten zoeken naar oplossingen tegen de Chinese opmars.
Strategische alliantie tegen Chinese dominantie
Ford-CEO Jim Farley spreekt duidelijke taal over de situatie: “We weten dat we vechten voor ons leven in onze industrie” [1]. De Amerikaanse autofabrikant en het Franse Renault tekenden gisteren een partnerschap om twee Ford-gemerkte elektrische auto’s te ontwikkelen op basis van Renault’s Ampere-platform [2]. De eerste auto komt begin 2028 in de showrooms [2]. Chinese EV-merken zoals BYD en Chery hebben al flink marktaandeel veroverd in Europa door goed beoordeelde elektrische auto’s te produceren tegen veel lagere kosten dan westerse fabrikanten [1]. Volgens Schmidt Automotive Research stijgt het marktaandeel van Chinese EV’s in West-Europa naar 11% dit jaar, tegen 1.056 vorig jaar [3]. Voor Nederlandse consumenten betekent dit meer keuze, maar ook onzekerheid over service en onderdelen van Chinese merken.
Ford onder druk: massaontslag en productiecuts
Ford voelt de hitte van de Chinese concurrentie direct. Het bedrijf kondigde in 2024 4.000 banenverlies aan in Europa, inclusief 800 banen in het Verenigd Koninkrijk [1]. Daarnaast schroefde Ford de geplande productie van de nieuwe elektrische Explorer en Capri modellen terug [1]. “We zijn toegewijd aan een levendige toekomst in Europa, maar die toekomst vereist dat we bewegen met meer snelheid en efficiëntie dan ooit tevoren,” aldus Farley [3]. De samenwerking moet Ford helpen om “zeer efficiënte en toekomstbestendige” activiteiten in Europa op te bouwen [2]. Nederlandse werknemers in de auto-industrie zullen deze consolidatiegolf goed in de gaten moeten houden - meer partnerships kunnen meer reorganisaties betekenen.
Wat betekent dit voor Nederlandse automobilisten?
De Ford-Renault deal toont hoe westerse autofabrikanten wanhopig zoeken naar antwoorden op Chinese concurrentie [GPT]. Renault-CEO François Provost belooft dat de samenwerking beide bedrijven “innovatiever en responsiever” maakt in de snel veranderende Europese automarkt [2]. Voor Nederlandse consumenten betekent dit waarschijnlijk meer betaalbare elektrische auto’s vanaf 2028, maar ook meer onzekerheid over welke merken overleven. Ford benadrukt dat ze Renault’s industriële schaal en EV-expertise combineren met Ford’s “iconische design en rijdynamiek” [2]. De partnerships gaan verder dan alleen personenauto’s - beide bedrijven onderzoeken ook samenwerking bij lichte bedrijfsvoertuigen [2]. Houdt uw portemonnee klaar: de EV-prijzenoorlog komt net op gang.