NS brengt de klassieke geel-blauwe trein terug met 36 hypermoderne sprinters die ook als intercity kunnen rijden
Nederland, woensdag, 19 november 2025.
Voor het eerst in jaren krijgen nieuwe NS-treinen weer de iconische geel-blauwe kleuren terug. De 36 nieuwe Flirt Flex sprinters kosten 400 miljoen euro en kunnen tot 160 km/u rijden, waardoor ze flexibel inzetbaar zijn als zowel sprinter als intercity. Deze slimme aanpak helpt NS beter inspelen op de groeiende reizigersvraag. De Zwitserse treinen van Stadler bieden samen ruim 8.000 extra zitplaatsen en verschijnen vanaf 2030 op het Nederlandse spoor. Het is onderdeel van een gigantische investering van 2 miljard euro in nieuwe treinen, inclusief 60 dubbeldekkers en 109 intercity’s die de komende jaren worden geleverd.
Flexibele treinen voor groeiende reizigersvraag
De nieuwe Flirt Flex treinen zijn geen gewone sprinters [1]. Ze kunnen namelijk tot 160 kilometer per uur rijden, waardoor ze ook als intercity kunnen dienen [1][2]. Dit betekent dat NS veel flexibeler kan inspelen op de groeiende reizigersvraag [1]. Stel je voor: tijdens de spits rijdt dezelfde trein als drukke sprinter, maar ‘s avonds schakelt hij om naar snelle intercity. De treinen kunnen snel optrekken en afremmen, perfect voor korte stops én lange ritten [2]. NS-directeur Wouter Koolmees is enthousiast: “Geel-blauwe treinen horen al decennialang bij Nederland en dat houden we graag zo” [1]. De bestelling is geplaatst bij Stadler, de Zwitserse treinfabrikant die al eerder sprinters voor NS heeft gebouwd [1][2].
Onderdeel van grootse vlootvernieuwing
De 36 nieuwe sprinters zijn slechts een deel van een veel groter verhaal [1]. NS investeert namelijk ruim 2 miljard euro in nieuwe treinen [1]. Naast deze sprinters komen er ook 60 nieuwe dubbeldekkers van de Spaanse fabrikant CAF in 2029 [2]. Daarbovenop heeft NS al 109 nieuwe intercity’s besteld bij het Franse Alstom, waarvan de eerste al sinds 2023 rondrijden [2]. Met de nieuwe bestelling rijden er straks 205 gloednieuwe NS-treinen op het Nederlandse spoor [1]. De timing is cruciaal: terwijl NS eerder dit jaar nog kampte met vertragingen bij de levering van treinen, moeten deze nieuwe sprinters in 2030 het spoor op [1]. NS houdt zelfs de optie open om extra Flirt Flex-treinen te bestellen die ook naar Duitsland en België kunnen rijden [2].
Meer zitplaatsen en toekomstplannen
Voor reizigers betekent dit concreet 8000 zitplaatsen per nieuwe trein, met een totale capaciteit van ruim 8.000 zitplaatsen voor alle 36 treinen samen [1][2]. Het klassieke geel-blauwe uiterlijk markeert een bewuste keuze van NS om terug te keren naar de herkenbare Nederlandse treinlook, in tegenstelling tot de huidige sprinters [1][2]. Koolmees kijkt vooruit: “Daarom hebben we de afgelopen jaren miljarden euro’s geïnvesteerd in nieuwe treinen, zodat onze reizigers over dertig jaar nog steeds een betrouwbare en duurzame reis hebben” [1]. De investering van 400 miljoen euro toont dat NS serieus inzet op de toekomst van het Nederlandse openbaar vervoer [1][2]. Vanaf 2030 kun je dus weer in een echte geel-blauwe trein stappen - of het nu een sprinter of intercity is [1][2].