Europa wil klimaatdoelen aanpassen om economie te beschermen
Brussel, vrijdag, 24 oktober 2025.
Europese leiders eisen flexibiliteit bij nieuwe klimaatdoelstellingen om de concurrentiepositie niet te schaden. Ze willen een herzieningsclausule die doelen kan verzwakken als groene technologie tegenvalt. Intussen komt bestaande klimaatwetgeving onder druk te staan, zoals het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035.
Brussel zoekt balans tussen klimaat en economie
In België hebben Europese staatshoofden en regeringsleiders gisteren tijdens een top in Brussel duidelijk gemaakt: nieuwe klimaatdoelen mogen de Europese economie niet kapotmaken [1]. De Duitse bondskanselier Friedrich Merz vatte het samen: “Niemand van ons stelt het doel van klimaatbescherming ter discussie. We zijn er allemaal van overtuigd dat we dit moeten combineren met het concurrentievermogen van de Europese industrie” [2]. De leiders willen “snel” voortgaan met het opstellen van een nieuwe klimaatdoelstelling voor 2040, maar dan wel met voorwaarden [1]. Denemarken organiseert al op 4 november een nieuwe bijeenkomst van milieuministers om vooruitgang te forceren voor de VN-klimaatconferentie in Brazilië [1].
Herzieningsclausule als veiligheidsklep
De Europese leiders eisen een “herzieningsclausule” die rekening houdt met de meest recente wetenschappelijke gegevens, technologische vooruitgang en de evolutie van het internationale concurrentievermogen [1]. Dit betekent dat klimaatdoelen verzwakt kunnen worden als groene technologieën niet ontwikkelen zoals gepland of als economische omstandigheden de benodigde investeringen belemmeren [2]. Ook willen ze een “realistische bijdrage” van technologieën om kooldioxide uit de atmosfeer te vangen [1]. Vanaf 2036 mogen lidstaten tot 3 procent van hun klimaatinspanning leveren door projecten in derde landen te financieren en daarvoor koolstofkredieten op te strijken [1].
Bestaande wetten komen onder vuur
Intussen komt bestaande klimaatwetgeving onder druk. De Duitse bondskanselier Friedrich Merz richtte zijn pijlen de afgelopen maanden op het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 [1]. Frankrijk en Spanje steunen dit nog wel [1]. De leiders zijn tevreden dat de Commissie tegen het jaareinde een herziening zal afronden en dringen aan op een voorstel “waarbij rekening moet worden gehouden met technologische neutraliteit” [1]. Ook de handel in uitstootrechten voor transport en gebouwenverwarming vanaf 2027 staat ter discussie [1]. De Commissie beloofde deze week maatregelen om grote prijsstijgingen te voorkomen, een vrees die vooral Polen luidkeels heeft geuit [1].