APG gooit een derde van alle medewerkers eruit voor goedkopere pensioenen
Amsterdam, dinsdag, 9 december 2025.
De grootste pensioenuitvoerder van Nederland kapt 1200 banen weg om 270 miljoen euro te besparen. CEO Mosman erkent dat APG’s kosten nu niet marktconform zijn. Vakbond noemt timing vlak voor kerst ‘bijzonder zuur’ voor 4000 werknemers.
Massale ontslagronde om pensioenen goedkoper te maken
APG schrapt tussen nu en 2030 tussen de 1000 en 1200 voltijdsbanen [1][2]. Dat is ongeveer een derde van alle banen bij de pensioenreus die nu circa 4000 mensen in dienst heeft [1]. Het grootste deel van de banenschrapping vindt plaats in Nederland, maar ook kantoren in Brussel, New York, Hongkong en Singapore worden geraakt [2]. De reorganisatie moet APG 270 miljoen euro besparen in uitvoeringskosten [1]. CEO Annette Mosman geeft toe dat de kosten nu nog niet ‘marktconform’ zijn [3]. APG beheert 590 miljard euro voor 4,6 miljoen pensioendeelnemers [2]. De banen verdwijnen deels door natuurlijk verloop, deels door gedwongen ontslagen [1].
Nieuwe pensioenstelsel dwingt tot efficiency
De massale reorganisatie hangt samen met de overstap naar het nieuwe pensioenstelsel dat in 2026 ingaat [2]. In dat nieuwe stelsel weegt je eigen inleg zwaarder en bewegen pensioenen meer mee met economische ontwikkelingen [2]. APG wil de kosten per deelnemer ‘fors verlagen’ door automatisering, kunstmatige intelligentie en standaardisering [1][2]. Het bedrijf belegt nu voor vier fondsen, maar gaat zich volledig concentreren op beleggen voor ambtenarenpensioenfonds ABP [1]. Schaalvergroting wordt cruciaal om te kunnen concurreren, erkent CEO Mosman [3]. De reorganisatie volgt op vergelijkbare aankondigingen bij andere financiële instellingen zoals ABN Amro en DNB [3].
Vakbond noemt timing vlak voor kerst ‘bijzonder zuur’
Vakbond De Unie reageert geschokt op de timing van de aankondiging. ‘Er is nooit een goed moment om slecht nieuws te brengen, maar zo kort voor kerst is bijzonder zuur’, zegt bestuurder Joop Voesten [1]. Hij wijst op de onzekerheid die nu ontstaat bij alle 4000 werknemers [1]. APG schrijft dat de nieuwe strategie gevolgen heeft voor ‘medewerkers in alle bedrijfsonderdelen en in alle kantoren’ [2]. De pensioenuitvoerder wil ‘sneller, efficiënter en slagvaardiger’ worden om in te spelen op strengere regelgeving en toenemende concurrentie [2]. Voor miljoenen Nederlanders die hun pensioen bij APG hebben ondergebracht, betekent dit hopelijk lagere kosten en betere service.