Minderjarige oplichter gepakt dankzij kijkers na babbeltruc van 10.000 euro

Minderjarige oplichter gepakt dankzij kijkers na babbeltruc van 10.000 euro

2025-11-26 binnenland

Hilversum, woensdag, 26 november 2025.
Een tiener uit Almere steelt bijna 10.000 euro van een Hilversumse vrouw door zich voor te doen als bankmedewerker. Hij belt haar over ‘verdachte transacties’, komt langs om sieraden te ‘fotograferen voor de verzekering’, en gaat er met het contante geld vandoor. De politie deelt beelden op social media en in opsporingsprogramma’s. Alerte kijkers herkennen hem en hij wordt maanden later opgepakt.

Van telefoontje tot diefstal in één middag

Op vrijdag 18 juli 2025 belt een onbekend nummer naar een vrouw in Hilversum [1][2]. De beller waarschuwt voor verdachte transacties op haar bankrekening [1][2]. Er moet iemand van de verzekering langskomen die zich met een code identificeert [1][2]. De truc werkt. Eenmaal binnen fotografeert de man sieraden en contant geld voor zogenaamde verzekeringsdoeleinden [1][2]. Het slachtoffer kijkt even weg. De oplichter grijpt zijn kans en rent weg met bijna 10.000 euro [1][2]. Een klassieke babbeltruc, maar dan wel heel professioneel aangepakt.

Sociale media brengt doorbraak

De politie deelt op 24 september 2025 beelden van de verdachte via social media en het opsporingsprogramma Bureau NH [1][2]. Kijkers herkennen de man uit Almere [1][2]. Op woensdag 12 november wordt de minderjarige aangehouden en verhoord [1][2]. Een mooie overwinning voor de crowd sourcing van criminaliteitsbestrijding. Dit soort zaken toont aan hoe belangrijk meldingen van alerte burgers zijn [2]. Zonder die tips blijven daders vaak buiten beeld.

Bankhelpdeskfraude blijft groeien

Deze Hilversumse zaak past in een zorgwekkende trend [6]. Criminele organisaties gebruiken steeds professionelere methodes met belscripts en vaste rollen [6]. In de eerste helft van 2021 werd al meer dan 22 miljoen euro schade gemeld door dit soort fraude [6]. Banken vragen nooit om pincodes of persoonlijke gegevens [6]. Kluisrekeningen bestaan niet [6]. Wie twijfelt aan een telefoontje, belt zijn bank direct via het nummer op de bankpas. Niet via het nummer dat de beller geeft.

Bronnen


babbeltruc bankhelpdeskfraude