Belgische minister laat spectaculaire Albert Heijn kortingsactie onderzoeken wegens mogelijke regelovertreding
Brussel, maandag, 10 november 2025.
Minister Rob Beenders start officieel onderzoek naar Albert Heijn’s ‘2+5 gratis’ promotie die vorige week voor chaos zorgde. De Economische Inspectie moet nagaan of de supermarktketen alle kortingsregels heeft gevolgd. Beenders vreest lokvogelreclame omdat niet alle producten beschikbaar bleven en gift vouchers werden geweigerd. Albert Heijn zegt grote hoeveelheden te hebben ingekocht maar was niet voorbereid op de mediastorm. Kleine supermarkten klagen dat ze niet kunnen concurreren met zulke extreme kortingen. Frankrijk heeft al wettelijke grenzen op kortingsacties van maximaal 34 procent. Het onderzoek richt zich op eerlijke handelspraktijken en consumentenbescherming in de Belgische supermarktoorlog.
Onderzoek naar kortingsregels in België
In België heeft federaal minister van Consumentenbescherming Rob Beenders van partij Vooruit vandaag, maandag 10 november 2025, de Economische Inspectie opdracht gegeven om Albert Heijn’s spectaculaire ‘2+5 gratis’ actie te onderzoeken [1][2]. Beenders wil weten of de supermarktketen alle regels rond kortingen correct heeft gevolgd tijdens de promotie die vorige week startte [1]. De minister toont zich kritisch: “Ik ben absoluut voorstander van kortingen in supermarkten, maar nu zien we dat bepaalde supermarkten promoties organiseren waar niet elke consument recht heeft op die korting en dat zelfs cadeaubonnen geweigerd worden” [1]. Het onderzoek richt zich op mogelijke lokvogelreclame, waarbij klanten worden gelokt met aantrekkelijke promoties terwijl producten niet meer op voorraad zijn [3].
Chaos en lege rekken door extreme kortingen
Albert Heijn’s actie zorgde voor ongekende drukte en lege winkelrekken in België [2][3]. Ann Maes van Albert Heijn erkent dat de keten niet voorbereid was op de mediastorm: “We hebben echt grote hoeveelheden ingekocht en waren daardoor voorbereid op extreem enthousiasme, maar we waren niet voorbereid op de mediastorm die deze actie heeft losgemaakt” [1]. Van de 16 promoproducten konden twee artikelen - wasmiddel en vaatwascapsules - niet meer voldoende worden bijbesteld om aan de grote vraag te voldoen [1]. Beenders stelt dat sommige promoties “slecht beheerd” waren met “lege rekken, onduidelijke voorwaarden en ongelijke toegang tot aanbiedingen” [3]. Dit schaadt volgens hem niet alleen consumenten maar ook kleinere zelfstandigen die niet kunnen concurreren [3].
Roep om wettelijke grenzen zoals in Frankrijk
De Belgische supermarktoorlog leidt tot discussie over wettelijke beperkingen. Luc Ardies van Buurtsuper.be vindt dat “gratis niet bestaat, er is altijd iemand die de prijs betaalt” en pleit voor verbodsbepalingen zoals in Frankrijk [1]. Daar gelden wettelijke grenzen aan kortingsacties met maximaal 34% korting - equivalent aan ‘3 voor de prijs van 2’ [1]. Minister Beenders wijst erop dat er al een verbod geldt op lokvogelreclame en verkoop met verlies: “Dat verbod is bedoeld om consumenten te beschermen én eerlijke concurrentie te waarborgen. Die regels gelden voor iedereen” [3]. Het onderzoek moet uitwijzen of verdere stappen nodig zijn om eerlijke handelspraktijken te waarborgen [3].