Nederland kiest weer de meest hilarische marketingmislukking van het jaar
Nederland, vrijdag, 12 december 2025.
Van ‘soms zit het mee, soms zit het tegel’ tot ‘pick your DIKS’ - tien bedrijven maken kans op de beruchte titel slechtste slogan van 2025. Tot 18 december kan iedereen stemmen op deze jaarlijkse verkiezing die de meest mislukte woordspelingen en marketingblunders van Nederlandse bedrijven in de schijnwerpers zet.
Van druiven tot tegels: de meest creatieve mislukkingen
Het landelijke platform SlechteSlogans.nl heeft op donderdag 11 december tien slagzinnen genomineerd voor de beruchte titel [1]. De genomineerden variëren van een tegelzettersbedrijf met ‘Soms zit het mee, soms zit het tegel’ tot een boerderijwinkel in Vaals met ‘Beter dan snuiven… onze pitloze DRUIVEN! #verslavend lekker#’ [1]. Die laatste slogan speelt volgens initiatiefnemer Christine Liebrecht waarschijnlijk in op de drugsproblematiek in die streek [1]. Ook een autoverhuurbedrijf waagt een gok met ‘Pick your DIKS & huur een bestelbus’, terwijl een ICT-bedrijf vraagt ‘Heb jij geen IT waar je mee bezig bent!?’ [1]. Woordspelingen blijven een ‘veelbeproefde slogantruc’, aldus mede-initiatiefnemer Tefke van Dijk [1].
Minder schunnig, meer verhaal dit jaar
Dit jaar zien we minder seksistische of schunnige slogans dan voorgaande jaren, hoewel ze nog steeds kans maken in de verkiezing [1]. De variatie is groot: van het Oosterhoutse nieuwbouwproject BLOOMING met ‘OK BLOOMER, dit is het appartement waar je WEL dood gevonden wil worden’ tot Zehnder Group Nederland met ‘För het bäste binnenklimøt’ [1][5]. Dit jaar werden 2.500 slogans ingestuurd voor de verkiezing [1]. Vorig jaar won ‘Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt’ van een airco-installateur [1][3]. Bedrijven vinden een nominatie overigens ‘niet altijd erg’ - ze krijgen volop aandacht uit het hele land en fans komen langs voor een foto [1].
Stem nu mee en win een Delfts Blauw tegeltje
Mensen kunnen tot donderdag 18 december om 10.00 uur stemmen via sloganverkiezing.nl [1]. Later die middag wordt de winnaar uitgeroepen [1]. Het winnende bedrijf ontvangt een Delfts Blauw tegeltje met de slogan erop [1]. De verkiezing bestaat dit jaar veertien jaar [4]. Voor veel bedrijven brengt een nominatie meer voordeel dan nadeel - ze krijgen landelijke bekendheid en worden een toeristische attractie voor sloganjagers [1]. Het bewijst dat slechte marketing soms de beste marketing kan zijn.