Unilever stopt met 'duurzame pinda's' en andere vage groene claims op verpakkingen

Unilever stopt met 'duurzame pinda's' en andere vage groene claims op verpakkingen

2025-10-23 economie

Den Haag, donderdag, 23 oktober 2025.
De toezichthouder ACM dwingt Unilever om misleidende duurzaamheidsclaims te schrappen na klacht van de Consumentenbond. Claims zoals ‘duurzaam geteelde pinda’s’ en ‘duurzame verpakking’ verdwijnen vanaf januari 2026 van alle productverpakkingen. Het Britse concern past duizenden producten aan in Nederlandse winkels. De zaak toont hoe bedrijven consumenten misleiden met vage groene termen zonder concrete betekenis. ACM focust dit jaar speciaal op duurzaamheidsclaims in de voedselbranche om eerlijke concurrentie te beschermen.

ACM grijpt in na klacht Consumentenbond

De Consumentenbond beschuldigde Unilever deze zomer van misleidende duurzaamheidsclaims in een publicatie in de Consumentengids [1]. Claims zoals ‘duurzaam geteelde pinda’s’, ‘duurzaam verbouwde groente’ of ‘duurzame verpakking’ zijn volgens de ACM te vaag en onduidelijk voor consumenten [1][2][3]. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, zegt: ‘Wij zijn blij dat het bedrijf stopt met vage en algemene duurzaamheidsclaims die onduidelijk zijn voor consumenten’ [1]. Het Britse was- en levensmiddelenconcern ging in gesprek met de marktwaakhond en gaf aan te stoppen met deze claims [2][3].

Nieuwe verpakkingen vanaf januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 zal Unilever de meeste verpakkingen hebben aangepast [1][2][3]. Producten met oude verpakkingen kunnen na die datum nog wel in winkels liggen omdat supermarkten hun voorraden opmaken [1][2][3]. Sommige verpakkingen heeft Unilever al aangepast en de meeste liggen in het eerste kwartaal van 2026 aangepast in de winkel [1]. Dit betekent dat consumenten de komende maanden nog steeds producten met de oude, vage claims kunnen tegenkomen voordat de schappen volledig zijn ververst.

Bredere focus op duurzaamheidsclaims

De ACM focust haar onderzoek naar duurzaamheidsclaims dit jaar specifiek op de levensmiddelensector [1]. Later dit jaar zal de ACM meer resultaten hiervan melden [1]. De toezichthouder benadrukt dat bedrijven mogen communiceren over verduurzaming, maar dit moet eerlijk en duidelijk gebeuren [GPT]. ‘Als bedrijven juist en duidelijk communiceren over de inspanningen die zij doen voor duurzaamheid, bevordert dat de eerlijke concurrentie tussen bedrijven’, aldus de ACM [1]. De zaak past in de bredere trend waarbij consumenten kritischer worden op groene marketing en toezichthouders strenger optreden tegen misleidende claims.

Bronnen


consumentenbescherming duurzaamheidsclaims